“Allergisch voor sleur”

Mijn rit 01-02
“Allergisch voor sleur”

Wie: Bianca Schoenmakers (41)
Truck: DAF CF
Bedrijf: Van der Mierden Transport Oirschot  

“Allergisch voor sleur”

“Misschien niet helemaal passend in Routiers, maar ben nu onderweg van Culemborg naar Geldrop in mijn Caddy. Ik heb een eigen bedrijf en train een aantal dagen per week paarden en mensen op paarden. Dat deed ik jarenlang zes dagen per week in loondienst met tien trainingen per dag. Op een gegeven moment stomp je af en wil je wat anders. Vanuit mijn paardenachtergrond was ik vaak op pad met een bakwagen met daarachter een caravan of paardentrailer en daarvoor had ik al op m’n achttiende mijn groot rijbewijs gehaald. Ik wist dus hoe leuk het was om op een vrachtwagen te rijden. Ik ben toen voor het paarden trainen m’n eigen bedrijf begonnen en inmiddels rijd ik voor twee transportbedrijven in loondienst.

Al een tijdje werk ik voor Aarts Transport Veldhoven, met vooral pakketten voor DHL. Dat is leuk. Maar sinds een paar weken rijd ik ook op een melkwagen voor Van der Mierden Transport Oirschot. Het leuke is dat ik met RMO ofwel rijdende melkontvangst mijn liefde voor dieren en het rijden op de vrachtwagen kan combineren.

De dagen dat ik voor Van der Mierden aan de slag ben, kom ik dus bij boerderijen om melk op te halen. Het is geweldig hoe ik dan steeds verwelkomd word door de honden en katten op het erf. Ook geniet ik van de koeien en geiten die daar lopen. Dat agrarische vind ik leuk. Dat heb je ook met paarden. Heerlijk. Het is ook heel persoonlijk. Bij die boeren kom je thuis en zit ik regelmatig ook even aan de koffie. Dat is heel anders dan het pakkettenvervoer tussen DC’s en cityhubs, alhoewel je daar op een gegeven moment ook mensen kent. Daarnaast geniet ik ook enorm van het rijden op een vrachtwagen. Dat was in een het begin wel even vreemd met die trekker-oplegger bij Aarts, want het knikpunt ligt daar even anders dan bij de bakwagen met caravan/paardentrailer. Ook het aandocken bij DC’s was even wennen, maar dat pak je heel snel op. Bij Van der Mierden kwam ik terecht omdat Aarts op gegeven moment extra personeel kreeg, waardoor er tijdelijk wat minder werk voor me was én omdat ik van afwisseling houd. Ik had voor hen al eens een vlog gemaakt en zo loopt dat dan. Om te zien wat RMO precies inhoudt, ben ik een paar keer meegereden met een chauffeur en het sprak me meteen aan. Ook met die melkwagen was het weer even wennen. Die auto is met zijn drie assen, waarvan twee meesturend, zo wendbaar op kleine landweggetjes en op het erf.

Lees ook: Mijn Rit | “Rijden in Zweden absoluut veilig voor vrouwen”

TikTok-filmpjes

Ik ben nu zes tot zeven dagen per week in touw. Dat is veel, maar ik kan m’n eigen tijd indelen en dat maakt alles uit. Nadeel van zo werken, is dat het relatief weinig zekerheid geeft. Maar melk is er altijd en zal ook steeds vervoerd moeten worden. Dus dat komt wel goed. Ik realiseer me dat deze manier van leven en werken niet voor iedereen is weggelegd, maar voor mij werkt het. Ik ben allergisch voor sleur.

Maar die is er nu niet. Ik zit achter het stuur van veel verschillende vrachtwagens en dat is leuk. Bovendien ben ik nu ook bezig met een cursus voor het mogen rijden met melk. Voordat je gaat laden moet je namelijk melkmonsters nemen uit de melkopslagtank. Dat komt heel nauw. Je moet handmatig en roeren en scheppen, en dat vraagt de nodige kennis en ervaring. In januari doe ik daarvoor examen. Al met al heb ik mijn draai gevonden in het chauffeurswereldje. Ik ben ook niet voor niets actief met filmpjes op TikTok. Het is een echte community en dat is echt leuk!