Renault Trucks TCK: de nieuwe truckrange uit Frankrijk

Renault Trucks onthulde gisteren tijdens een twintig minuten durende onlinewereldpremière zijn nieuwe TCK-range met langeafstand- en (zware) bouwvoertuigen. Bruno Blin, president van de truckfabrikant, sprak van de meest ingrijpende revolutie sinds de introductie van de vorige modellen in 2013.

Mirjam Oskam

Na een korte toespraak, waarin Blin toelichtte dat de range is ontwikkeld door praktijkervaringen van klanten, feedback van dealers en knowhow van ingenieurs te combineren, werden de nieuwe modellen onthuld. De trucks hebben nog steeds de stoere uitstraling die we van het merk gewend zijn en worden gepresenteerd als nóg zuiniger en comfortabeler voor de chauffeur.

Stoer uiterlijk voor Renault Trucks TCK-trucks

Het uiterlijk van de nieuwe Renault-trucks modellen is niet ingrijpend veranderd. Op de voorkant van de truck is meer ruimte voor de huisstijl van transporteurs, doordat er meerdere cabinedelen in een kleur naar keuze kunnen worden gespoten. Zowel de T, het paradepaardje van het merk voor de lange afstand, als de C en K voor de bouw zijn nu standaard uitgerust met ledverlichting. Dit neemt minder ruimte in en is de koplampunit kleiner geworden. De gril aan de voorkant kan nog steeds naar beneden geklapt worden als opstap bij het reinigen van de voorruit of om te gebruiken als tafel. Iets wat door veel chauffeurs wordt gewaardeerd.

Tot slot is het Renault Trucks-logo op de grille groter uitgevoerd. Paul Daintree, design director: “We hebben fantastische trucks en we zijn trots op dit nieuwe design, dus waarom zouden we dat niet laten zien?” Bekijk hier de video waarin Paul Daintree het ontwerp van de TCK-range toelicht.

Comfort voor de chauffeur

De belangrijkste verbeteringen zijn te vinden in de cabine. Om het de chauffeur zo comfortabel mogelijk te maken, is deze van alle gemakken voorzien. Het nieuwe model heeft meer opbergmogelijkheden en twee usb c-aansluitingen binnen handbereik. De stuurkolom, die Renault Trucks zelf als een van de beste van de markt noemt, was al verstelbaar, maar heeft nu nog meer verstelmogelijkheden en kan nu met de voet versteld worden in plaats van een hendel achter het stuur.

Vooral de sleutelvrije start wordt gewaardeerd door klanten die er al mee hebben gereden. Door het verdwijnen van het contactslot is er rondom de stuurkolom meer ruimte voor de benen ontstaan. Nieuw is ook het ‘serenity’-bed met een dikker matras en meer veren, wat erg fijn moet zijn voor overnachtende chauffeurs. Optioneel is nog een extra traagschuimmatrastopper beschikbaar.

Realtime monitoring

De nieuwe Predict-dienst maakt het mogelijk de status van de onderdelen realtime te monitoren, waardoor storingen voortijdig kunnen worden opgespoord en ongewenste stilstand kan worden voorkomen. Storingen kunnen op afstand worden uitgelezen door de garage en software-updates kunnen ook op afstand uitgevoerd worden.

Zero-emissie

Tijdens de onlinepremière kwam ook Martin Lundstedt aan het woord. Lundstedt is ceo van Volvo Group en benadrukt dat Renault Trucks een belangrijke speler is en blijft in de groep. Hij noemt de klimaatverandering de grootste uitdaging van de huidige generatie en zegt dat Volvo Group miljoenen investeert in de ontwikkeling van fossielvrije oplossingen. Een deel van de range van Renault Trucks is al verkrijgbaar in een elektrische variant. Bruno Blin noemt het uitbreiden hiervan prioriteit voor de komende jaren. Renault Trucks verwacht in 2025 ook waterstoftrucks te kunnen leveren en vanaf 2040 zullen alle trucks van het Franse merk fossielvrij zijn.

Dat we van Renault Trucks nog het nodige kunnen verwachten, is een ding wat zeker is. Vanaf september zijn de nieuwe Renault Trucks TCK-modellen in Nederland te bewonderen en kan er ook mee gereden worden.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.