Mercedes-Benz Trucks en Shell testen digitale tankpas

In praktijktests hebben Mercedes-Benz Actros-trucks voor het eerst automatisch brandstof betaald bij een Shell-tankstation in Stuttgart. Mercedes-Benz Trucks en Shell hebben daarvoor een nieuw prototype van de digitale Truck-ID in combinatie met een prototype digitale tankpas in het boordsysteem van de truck geïnstalleerd.

De Truck-ID fungeert als een geïntegreerde ID-kaart, dus de transacties worden uniek toegewezen aan het voertuig en automatisch ondertekend door het voertuig zelf. Shell SmartPay API (Application Programming Interface) functioneert als datatransmitter en maakt de digitalisering van tankpassen en brandstofbetalingen bij Shell-tankstations mogelijk via het boordsysteem van de trucks. De Mercedes-Benz-trucks die in de tests worden gebruikt, zijn serievoertuigen waarvan de software is aangevuld met autorisatiefuncties voor betalingsdiensten.

Truck Wallet Mercedes-Benz

Om dit te bereiken heeft Mercedes-Benz Trucks ook het bestaande prototype van zijn Truck Wallet – een platformtechnologie en centraal gebruikersprogramma voor alle apps die voor verschillende doeleinden toegang hebben tot de Truck-ID – met de digitale tankpas verbonden. Mercedes-Benz Trucks en Shell hebben samengewerkt om een ​​digitale tankpas te ontwikkelen die toegankelijk is vanuit de Truck Wallet en gebruikmaakt van de Truck-ID. Op deze wijze kon de digitale tankpas de truck authenticeren en autoriseren bij het centrale tankstation tijdens het onlinebetalingsproces. Nadat het voertuig zich met zijn Truck-ID veilig had geïdentificeerd in het systeem van Shell, werd de transactie geautoriseerd door Shell SmartPay API. Het essentiële onderdeel van de veiligheidscontroles was het matchen van de gps-locatie van de truck en het tankstation. Alleen als beide succesvol waren gekoppeld, werd de pomp geactiveerd.

Wat zijn de voordelen van een digitale tankpas?

Tot dusverre verstrekken transportbedrijven fysieke tankpassen aan hun chauffeurs als betaalkaart bij geselecteerde tankstations. Het bedrag wordt dan rechtstreeks van de rekening van het bedrijf afgeschreven. Een in de truck ingebouwde digitale tankkaart zou het werk van de chauffeurs op verschillende manieren kunnen vergemakkelijken. Bijvoorbeeld doordat ze niet meer naar de kassa hoeven te gaan. En transportbedrijven zouden kunnen profiteren van veiligere processen en van aanzienlijk minder administratieve rompslomp omdat ze geen fysieke kaarten meer hoeven te verwerken. Bovendien zou de digitale tankpas de wijdverbreide tankpasfraude moeilijker maken. Volgens schattingen van experts loopt de jaarlijkse schade voor de transportsector die wordt veroorzaakt door tankpasfraude met zware trucks in de miljoenen.

Efficiënter en goedkoper voor transportbedrijf

“We zijn erg blij dat we met de laatste tests een nieuwe fase van ons Truck-ID & Truck Wallet-project zijn ingegaan”, zegt Helge Königs, hoofd van het Truck-ID & Truck Wallet-project bij Daimler Trucks. “Ons eerste pilotproject in 2019 vond plaats onder laboratoriumomstandigheden. Nu hebben we in de praktijk aangetoond dat trucks elektronisch kunnen communiceren met het tankstationsysteem en betalingstransacties kunnen autoriseren door brandstofgegevens te ondertekenen met behulp van hun digitale handtekening. Door Shell SmartPay API te integreren hebben we samen een digitale tankkaart ontwikkeld die een uitstekend elektronisch alternatief is voor de klassieke tankkaart. Na het afronden van verdere tests zullen we ons concentreren op het overbrengen van de technologie naar serieproductie. Ons doel is om de Truck Wallet en Truck-ID op te zetten als basis voor een breed scala aan digitale services bij machine-to-machine-interacties.”

Rainer Klöpfer, directeur van euroShell Deutschland, voegt hieraantoe: “Ons partnership met Mercedes-Benz Trucks om een ​​efficiëntere, gemakkelijkere en veiligere autorisatie-oplossing voor betalingen in trucks te creëren is een perfect voorbeeld van onze pioniersrol. We verheugen ons op verdere samenwerking met Mercedes-Benz Trucks bij het nader onderzoeken van de ontwikkeling en integratie van deze innovatieve oplossing in ons bredere Shell Fleet Solutions-aanbod als onderdeel van een volledig verbonden ecosysteem voor onze klanten.”

Hoe werkt de digitale tankpas in de praktijk?

In de praktijk zou de implementatie van de aanpak van Mercedes-Benz Trucks en Shell kunnen betekenen dat een wagenparkbeheerder op het hoofdkantoor van het transportbedrijf een digitale tankpas aan de truck toewijst met behulp van de userinterface van de Truck Wallet. Door de tankpas in de Truck Wallet van het voertuig te plaatsen, koppelt hij ook de Truck-ID van het voertuig aan de digitale tankpas. Dit proces vindt online plaats, waardoor de wagenparkbeheerder altijd toegang heeft tot de Truck Wallet van elke truck. De gekoppelde navigatieapp informeert de chauffeur zodra er getankt moet worden en geeft het dichtstbijzijnde tankstation van Shell aan. Als de chauffeur het tankstation in het systeem heeft bevestigd en bij het station is aangekomen, vraagt ​​de app naar het nummer van de geselecteerde pomp.

Nadat de chauffeur de truck heeft getankt en het tankpistool heeft verwijderd, communiceert het systeem van Shell de hoeveelheid brandstof en het pompnummer aan de Truck Wallet. Het stuurt ook de brandstofprijs naar de Truck Wallet en de Truck Wallet geeft het brandstoftankniveau na voltooiing van het tanken door aan Shell. Als alle gegevens kloppen, krijgt de chauffeur een vrijgavesignaal via het navigatiesysteem en kan daarna verder rijden. Tegelijkertijd ontvangt het transportbedrijf factuurrelevante informatie via de Truck Wallet van het voertuig.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.