Eten in Farmsum: ‘Er zijn geen nettere mensen dan chauffeurs’
Voor de gemiddelde Nederlander is Delfzijl het eind van de wereld, maar de truckers die vaste klant zijn bij Hotel-Wegrestaurant Schipper in Farmsum weten wel beter. Truckers, vooral transporteurs van chemicaliën, zijn hier kind aan huis. Ze genieten van een uitstekende maaltijd, de vertrouwde sfeer en het contact met collega’s.
Koen van Wijk
Na enkele bezoeken aan Hotel-Wegrestaurant Schipper nabij de haven van Delfzijl kan elke chauffeur zijn bestelling met een eenvoudig handgebaar doorgeven aan uitbater Arie Visser (66). “Ik weet van iedereen wat hij graag eet en veel mensen willen altijd hetzelfde. Die persoonlijke benadering is prettig voor een chauffeur, die veel van huis is.” Een drankje kunnen de klanten zelf pakken uit de koeling. Zo maakt Visser het zichzelf ook gemakkelijk, een tap heeft hij niet nodig. “We hebben de biersoorten die het meest in trek zijn. Heineken, Hertog Jan en natuurlijk Grolsch voor de oosterlingen.”
Schipper is een befaamde truckstop voor chauffeurs die rijden op de industriegebieden van Delfzijl en de Eemshaven. Vrijwel wel alle chauffeurs die hier ooit een stap binnen zetten, vallen voor de huiselijkheid en de vriendelijkheid van de uitbaters en blijven komen om te eten, te douchen en te slapen. De aantrekkingskracht van Schipper zit ‘m niet in de omgeving en ook niet in de uitstraling van het pand zelf. Het eenvoudige gebouwtje uit 1979 staat in een industriële omgeving. Achter de grote parkeerplaats, goed voor 45 trucks, liggen de gasopslagtanks van het chemiepark Delfzijl.
Gewoon begonnen in Farmsum
Arie Visser is van oorsprong een Rotterdammer. Een paar jaar geleden was hij de grote stad zat en wilde naar het noorden verhuizen met zijn twee zonen Mo (22) en Ab (24). “Een vriend zei tegen me: ‘Je moet een hotel nemen, dan heb je wat te doen’. Toen ben ik hierop gestuit en in 2018 hebben we de zaak overgenomen. Ik had geen horeca-ervaring en mijn zonen ook niet, we zijn gewoon begonnen.”
Arie Visser: “Ik had geen horeca-ervaring en mijn zonen ook niet, we zijn gewoon begonnen”
De horecavergunning werd snel geregeld en het interieur ingrijpend vernieuwd, want dat was ‘een oude troep’, volgens Visser. Dat betekende alles netjes schilderen, nieuwe vloerbedekking en ander meubilair. “Bij de herinrichting komt de vraag: welke uitstraling kies je? Veel restaurants zijn heel modern, maar een chauffeur zoekt een restaurant met huiskamersfeer waar hij kan neerploffen en gezellig de hele avond kan vertoeven, tv-kijken en kletsen met collega’s.” Daarom kreeg het vernieuwde Schipper een inrichting met vrij tijdloos, maar knus meubilair, een opstelling met twee stamtafels en een zithoek, naast nog wat kleine tafeltjes.
Je krijgt terug wat je geeft
Bekendheid had Schipper al bij menig chauffeur. De noordelijke pleisterplaats voor truckers is in 1979 gestart door een oud-chauffeur. Hij wist wat chauffeurs willen en dat zoiets in deze regio ontbrak, terwijl het Chemiepark en de Eemshaven met bijbehorend wegtransport snel groeiden. Omdat in de Eemshaven nog steeds geen horecagelegenheid is, komen chauffeurs en mensen die op het haventerrein werken graag naar Schipper.
“Na de overname moesten we natuurlijk alles leren. Hoe dek je een tafel, hoe bedien je, wat vinden je klanten prettig, kortom hoe run je zo’n zaak? Het belangrijkste dat ik geleerd heb is dat wat je geeft ook terugkrijgt. Ik ben vreselijk makkelijk en altijd vriendelijk. Dat is ook de kracht van onze zaak. De mensen hebben het dan naar hun zin. Er is nooit een onvertogen woord gevallen. Er is eigenlijk geen mens zo netjes als een chauffeur.” Naast veel Nederlanders weten truckers uit heel Europa de stek in Farmsum te vinden, tot uit Rusland en Turkije aan toe.
De kaart al 43 jaar hetzelfde
Het geheim van elk restaurant is natuurlijk de kaart, maar zoals bij veel truckstops is daar in Farmsum niks geheimzinnigs aan. De menukaart is nog exact hetzelfde als tijdens de start van de eerste eigenaar, 43 jaar geleden. “We doen nooit iets anders. Dit is het.”
Toch noemt Visser het eten superieur. “De kwaliteit van het eten, dat is waar wij nu bekend om staan. Het is een eenvoudige kaart met vooral aardappelen-groenten-vleesgerechten, geen ingewikkelde boel dus. Maar alles is van verse ingrediënten en vers bereid. Mijn jongste zoon Mo kookt, dat heeft hij allemaal geleerd toen wij dit overnamen.” De prijzen van gemiddeld € 17,50 per gerecht zijn alleszins redelijk. “Wij zijn de goedkoopste truckstop van Nederland.”
Het serveren van een maaltijd is iets dat je niet achteloos doet, hetgeen volgens Visser in veel andere restaurants wel gebeurt. “Als je serveert, zet je het bord rustig neer, met het vlees vooraan voor de neus van de klant. Die ziet dan iets moois aankomen. Ook het bestek moet je rustig en keurig neerleggen. Je kunt het chic doen of lomp.”
Sociaal contact chauffeurs
Visser vindt sociaal contact belangrijk. Hij heeft de zaak zo ingericht, dat chauffeurs al snel bij elkaar komen te zitten aan een grote tafel. “Het merendeel gaat uit zichzelf bij elkaar zitten, ze kennen elkaar al. Soms help ik een handje, bijvoorbeeld bij nieuwkomers. Die zet ik er dan gewoon tussen. Als je mensen bij elkaar zet krijg je een fijnere sfeer, vind ik.”
En de sfeer, die is toch cruciaal voor een truckstop, meent hij. Dat de chauffeurs zich thuis voelen blijkt ook wel dat ’s avonds na het eten bij menige vaste klant de schoenen en klompen uitgaan. De nieuwe aangelegde vloerverwarming warmt de voeten wel.
Lees ook: Café bij Daan: ‘Alsof het je eigen huis is’
Sfeer is ook het sleutelwoord voor de ontbijtservice van Schipper. “In het begin ging ik de chauffeurs langs bij hun wagens. Want ze hebben wel hun huisje bij zich, maar ze willen toch een kop koffie en naar het toilet kunnen. Je krijgt ze echter alleen binnen als je het ook gezellig maakt.”
Het hotel heeft vooral een functie voor mensen die op de haventerreinen werken.
Daarom zet Visser ’s morgens de tv aan, waar iedereen zich vergaapt aan een luchtig programma als Hart van Nederland. “Dan gooi ik even een balletje op zodat er wat discussie over het nieuws ontstaat. Een beetje reuring. Vanwege de gezelligheid blijven sommigen dan hangen van kwart voor zes tot aan zeven uur, als de ontbijtdienst sluit.”
Hotel
Overigens zijn het lang niet alleen chauffeurs die tot de klandizie van Hotel-Restaurant Schipper gerekend kunnen worden. “Er komen ook mensen uit de buurt om te eten, maar ook klanten tot uit Duitsland toe. Het hotel heeft vooral een functie voor mensen die op de haventerreinen werken, sommigen weken, sommigen een heel jaar lang.” Verder verzorgt Schipper zeven dagen per week catering. “Alles wat het personeel op het Chemiepark niet hier eet, dat kom ik brengen. Meestal tussen vijf en zes, want Groningers eten graag vroeg.”