Erik Pesch herstelt van het coronavirus

Op een donderdag begon chauffeur Erik Pesch te snotteren. Het leek onschuldig. Hij meldde zich ziek. Vier dagen later had hij 40° koorts en besloot hij zich toch maar te laten testen. Hij was positief op corona!

Mijn Leven
Wie: Erik Pesch (54)
Truck: betonmixer van Renault, type C 430
Bedrijf: Mebin, onderdeel van de Heidelberg Cement Group

Een dag later kwam de ambulance voorrijden. Op de ic brachten ze hem in coma. Gelukkig deed hij na een dikke week zijn ogen weer voorzichtig open. En over een paar maanden hoopt hij weer achter het stuur van zijn betonmixer te kruipen. “Ik heb de dood in de ogen gekeken. Inmiddels rijd ik al een tijdje niet. Ik ben aan het revalideren: twee keer per week heb ik herstelzorg. In de acute fase ben ik veel spiermassa kwijtgeraakt en ben ik in totaal maar liefst 15 kilo afgevallen.”

Erik Pesch op de brancard

“Hoe ik de ziekte heb opgelopen? Ik heb geen flauw idee. Ik werkte gewoon en had daarnaast nauwelijks contacten. Opeens werd ik verkouden en binnen de kortste keren ook kortademig en kreeg bovendien last van diarree. En toen de thermometer naar boven schoot tot 40°, belde mijn vrouw Renate de huisarts. Niet dat mij dat nodig leek… Op het moment dat de ambulance voorreed, heb ik mijn slippers aangetrokken en ben ik de trap afgestrompeld. Toen pas ben ik op de brancard gaan liggen.

Eenmaal in het ziekenhuis bleek dat mijn bloed veel te weinig zuurstof bevatte. Mijn gezondheid werd slechter. Daarom moest ik aan de zuurstof, en dan brengen ze je op de ic in coma. Nadat ik van de ic af mocht, heb ik nog een paar dagen op de longafdeling gelegen. Inmiddels was ik twee keer negatief getest. Nu ben ik gelukkig alweer weken thuis. En langzaamaan gaat het beter.”

Verse maaltijden

“Tips voor collega’s? Te weinig bewegen veroorzaakt overgewicht. Daar weet ik alles van. Mijn BMI was ook veel te hoog. En mannen van 50, 60 jaar met een te hoog BMI maken meer kans op corona. Renate en ik eten nu regelmatig verse maaltijden via HelloFresh. Eerder deden we gemakkelijk: we haalden vaak Chinees, Surinaams of Grieks, maar daar zijn we nu van genezen. Als ik straks weer aan het werk ben, ga ik op de bouw zoveel mogelijk rondlopen. Wat ik heb geleerd: ik werk om te leven, niet omgekeerd.”

Lees het volledige artikel in Routiers. Nog geen abonnee? Klik HIER.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.