Eigen rijder Chris Sollie: ‘Een extra ritje pak ik altijd mee’
“Ik mag graag werken”, zegt Chris Sollie (29), eigenaar van C. Sollie Transport. “Dus een ritje extra pak ik altijd mee.” In zijn Volvo FH vervoert hij onder andere bouwmaterialen, sierbestrating en containers.
Voor wie werk je?
“Ik werk nu al bijna vijf jaar voor mezelf. Toen ik voor mezelf begon, kon ik de wagen die ik reed tijdens mijn loondienst overnemen. Dus ik had direct een goede start. Later kocht ik deze Volvo; die heb ik helemaal naar mijn eigen smaak gemaakt qua kleuren en opbouw. Ik kan het eigenlijk geen werk noemen; het is gewoon mijn hobby om de hele dag met deze wagen te rijden.”
Waarom ben je voor jezelf begonnen?
“Het is een droom die ik altijd al had toen ik klein was. Een vrachtwagen met je eigen naam erop die helemaal van jou is. Ik ben ook gewoon onderaan begonnen, als autowasser in mijn tienerjaren. Later kon ik op zaterdag laden en lossen. En daarna werkte ik zeven jaar in loondienst als chauffeur.”
“Toen kreeg ik de kans om voor mezelf te beginnen. Ik ging terug naar school om de papieren te halen die je nodig hebt om eigen rijder te worden. De eerste vier examens gingen heel soepel. Maar de laatste twee gingen over rekenen en de boekhouding; dat is niet mijn sterkste kant. Ik zakte voor één onderdeel en moest bijles volgen. Uiteindelijk heb ik het toch gehaald. Daarna kon ik de vergunning aanvragen om voor mezelf te beginnen.”
Tekst gaat verder onder de foto.
Wat maakt je bedrijf zo speciaal?
“Klanten zien dat ik mijn werk met plezier doe, dat is misschien wel een reden om mij nog een keer te bellen. Daarnaast zet ik ook graag een stapje extra om de klant tevreden te stellen. Ik heb nu twee grote opdrachtgevers. Voor eentje vervoer ik in de lente en zomer bouwmaterialen en sierbestrating. De andere opdrachtgever vraagt mij om containers te rijden, dat is ideaal voor de herfst en de winter. Tussendoor heb ik ter aanvulling nog andere klussen. Ik heb inmiddels wel de nodige connecties. Als ik het rustig heb, kan ik altijd mensen bellen voor meer werk.”
Wat zijn de verdere plannen?
“Zoals het nu gaat, heb ik het goed. Ik zou dit zo willen blijven doen. Het lijkt me wel kicken om een klein wagenpark te hebben, met vijf tot tien wagens. Dan zou ik graag willen werken met jongens die er net zoals ik in staan, die echt met plezier hun werk doen. Maar ik zou het ook helemaal prima vinden om met die ene auto lekker mijn ding te blijven doen.”
Heb je tips en adviezen voor collega’s/chauffeurs?
“Als je erover nadenkt en de ambitie hebt om eigen rijder te worden, dan zou ik het zeker doen. Het heeft mij enorm veel gebracht. Die auto met je naam erop en dat je de week voor jezelf kunt invullen. Het werk is eigenlijk niet zo anders dan in loondienst, maar je bepaalt wel zelf of je nog een uurtje door gaat of naar huis gaat. Ik mag graag werken, dus dat ritje extra pak ik altijd mee.”