Sneeuwvrij maken van wegen: drie etmalen vol gas

Voor transportbedrijf G. de Bruyn uit Oudewater was het afgelopen dagen alle hens aan dek. In opdracht van Rijkswaterstaat en aannemer Scholman was het verantwoordelijk voor het sneeuwvrij en begaanbaar maken van de snelwegen A4, A44, A12 en autoweg N11 in Zuid-Holland. Aan deze klus werkten ruim tweehonderd man drie dagen lang, 24 uur per dag aan. Meer dan 2.000 ton zout is er inmiddels gestrooid. Om de operatie logistiek gezien in goede banen te leiden, sliep het team van de planning op kantoor.

Foto’s: Cojan van Toor

“Met calamiteiten zoals deze heeft veiligheid de hoogste prioriteit”, vertelt Ruud de Jong, projectleider bij De Bruyn. “Het Nederlandse wegennet zo snel mogelijk ijs- en sneeuwvrij maken Ă©n houden. De laatste keer dat ik dit op deze schaal heb meegemaakt was drie jaar geleden.”

Snelweg in Ă©Ă©n klap sneeuwvrij

Verspreid door het land worden zogenoemde steunpunten opgezet waar wagens en mankracht zich verzamelen. Er worden teams gemaakt van schuivers en strooiers, die ieder stukken snelweg krijgen toegewezen. Zodra dit helder is, gaan de teams in colonne de weg op en vegen complete snelwegen in één klap leeg. Strooiwagens rijden achter de schuivers aan om, vóórdat de weg weer opvriest, te pekelen. Rijkswaterstaat zorgt vervolgens voor de monitoring van alle wegen. Met meetpunten en weerstations houden zij onder andere het vochtgehalte in de gaten, om tijdig te kunnen signaleren wanneer er weer ergens gladheidsbestrijding nodig is.

Planning Ă©n eten

“Het team heeft een topprestatie geleverd”, vertellen directie Joeri en Tirza de Bruyn over dit continue en ad-hocproces. “Het hele team is zaterdagavond ‘ingestapt’ en pas dinsdagavond weer ‘uitgestapt’. Dan slapen ze wel, thuis of in de cabines, zodra het kan. Chauffeurs wisselen elkaar af en worden met personenauto’s af en aan gereden. Op het kantoor van Rijkswaterstaat zie je mensen her en der slapen, loopt men op sokken. Want ja, die laarzen willen na drie dagen ook weleens uit. De druk is enorm, dus we vinden het belangrijk om goed voor onze mensen te zorgen. Lekker maar gezond eten en een efficiĂ«nte planning zijn daarin essentieel. Maar het mooist om te zien en te ervaren is toch wel die saamhorigheid en gedrevenheid van de mensen. Samen richting Ă©Ă©n doel, er volledig voor willen gaan. Gewoon doen, geen concessies. Niet stoppen tot het af is. We zijn ontzettend trots op het team.”

Terugschakelen naar het vaste team

Als meer sneeuwval, zoals voorspeld, uitblijft, dan verwacht De Bruyn aankomende dagen het strooiwerk met het vaste team te kunnen vervullen.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.