Tachograaf op afstand uitlezen nu verplicht in hele EU
Tachografen kunnen sinds deze week in de hele EU op afstand gecontroleerd worden, in elk geval in theorie. De nieuwe DSRC-apparatuur om de tacho uit te lezen is nu namelijk verplicht in alle lidstaten.
De verplichting houdt in dat alle Europese inspectiediensten in het bezit moeten zijn van de apparaten. Met de DSRC-scanners kunnen inspecteurs onder meer uitlezen of een chauffeur wel de juiste chauffeurskaart in de tachograaf heeft zitten, wanneer een tacho voor het laatst is uitgeschakeld, of er is geprobeerd in te breken in het systeem en of er foutmeldingen zijn. Dat kan allemaal duiden op tachograaffraude.
Aan de hand van de gegevens is het voor inspecteurs mogelijk om een voorselectie te maken en te beslissen of ze een truck staande houden voor een controle.
Data over rijtijden
‘Bij de nieuwste versie van de tachograaf (de Smart Tacho 2.0, red.) kun je ook de actuele rijtijd sinds de laatste 45-minuten pauze zien en de langste rijtijd van de lopende week, de langste rijtijd van vandaag en gisteren, de totale rijtijd van de lopende kalenderweek en de totale rijtijd van de dubbele week’, lichtte de Duitse politieagent Sven Kilian eerder toe aan NT.
In Nederland maakt de ILT al sinds 2021 gebruik van deze apparatuur en ook inspectiediensten in België, Duitsland, Polen en Frankrijk hebben de apparaten al geruime tijd in gebruik. Toch zijn nog niet alle landen zo ver, blijkt uit navraag van nieuwswebsite Trans.info. Hongarije heeft bijvoorbeeld nog helemaal geen DSRC-apparatuur en Litouwen begint er pas volgend jaar mee.
Dit bericht verscheen eerder op Nieuwsblad Transport, dat ook door ProMedia Group wordt uitgegeven.