Onvoldoende en vies sanitair onderweg: ‘Altijd een bakje of emmer mee’
Chauffeurs, vooral vrouwen, klagen vaak over slecht en vies sanitair op parkeerplaatsen langs snelwegen en bij laad- en losplaatsen. Op sommige plekken mogen ze zelfs geen gebruikmaken van de toiletten binnen en moeten ze het doen met een Dixie. Chauffeurs Sofie Probst en Aadje van Noordennen kunnen erover meepraten.
De sector kampt met een enorm tekort aan chauffeurs. Tot nu toe is slechts vier procent van de chauffeurs vrouw. Daar is dus nog een wereld te winnen. Goed en schoon sanitair op parkeerplaatsen langs snelwegen en bij laad- en losplaatsen zou een heleboel kunnen helpen om vrouwen over de streep te trekken te kiezen voor het chauffeursvak. En ook degenen die al chauffeur zijn, zouden daardoor hun werk met veel meer plezier en relaxter kunnen doen.
Dixie
Sofie Probst (29), chauffeur bij Vepco in Moerdijk, is vanuit Frankrijk onderweg naar de Eifel als ze vertelt over haar ervaringen met sanitair onderweg. “Het is in dit vak niet altijd handig om vrouw te zijn. Ik weet na acht jaar chauffeur zijn inmiddels precies waar ik wel of niet naar een toilet kan – of mag – en hou daar altijd rekening mee. Zo weet ik dat als ik vanaf de Maasvlakte naar een bepaald losadres in Moerdijk rijd, dat ik daar niet naar het toilet kan. Ik plan dan een sanitaire stop in bij het enige tankstation langs de snelweg op die route bij Dordrecht. Bij sommige bedrijven waar je niet binnen mag, hebben ze wel een Dixie buiten staan. Dat heb ik na één keer voor gezien gehouden – zo vies. Voor mannen misschien te doen, maar niet voor een vrouw.”
Op sommige laad- of losadressen staan chauffeurs drie uur of langer te wachten. “Toch niet te geloven dat je dan niet naar een toilet kunt”, verzucht Sofie. “Op zo’n moment ga ik, als het rustig is, dan maar onder m’n trailer zitten. Ook zorg ik dat ik altijd een bakje bij me heb in de cabine voor noodgevallen. Gelukkig zijn er ook plaatsen waar het wel oké is, zoals de Routiers op de Maasvlakte. Daar zijn zelfs aparte toiletten en douches voor vrouwen.”
Bonnetjes
Aadje van Noordennen bevestigt het verhaal van Sofie. Zij rijdt met zeecontainers door Nederland en loopt tegen dezelfde problemen aan. “Het is zaak altijd een bakje of plastuitjes bij je te hebben. En inderdaad stops bij pompstations inplannen als je naar plaatsen rijdt waarvan je weet dat je er lang moet wachten, dat er geen toiletten zijn of dat je de toiletten niet mag gebruiken.”
Een nadeel van de betaalde toiletten bij pompstations vindt Aadje wel dat de rekening van al die bonnetjes van 50 tot 70 eurocent op jaarbasis aardig aantikt. “En ik begrijp dat het geld kost om toiletten schoon te houden, maar soms ook bij betaling van die 70 cent is de hygiëne ver te zoeken.”
Advies
Tips die de dames geven aan vrouwelijke chauffeurs is om altijd een bakje of emmer bij je te hebben in de cabine en goed te plannen waar je wel of niet naar een toilet kunt. Zorg verder altijd voor een wc-rol in de cabine en voor als je naar een toilet bij bedrijven of pompstations gaat”, zegt Aadje.
Een dringend advies aan de bedrijven waar chauffeurs lang moeten wachten om te laden of lossen: sta toiletgebruik toe en zet geen Dixies neer die te vies zijn om te gebruiken. “Wat mij betreft controleren ze een toilet als ik er ben geweest. Geen probleem”, grinnikt Sofie. “Een andere optie is een container met toiletten neer te zetten op containerterminals waar je dan met je CargoCard in kunt. Want ook daar zijn Dixies geen optie voor vrouwen.” Sofie en Aadje zijn het erover eens dat je dan als vrouw echt beter onder je trailer kunt gaan zitten.
Lees ook: