‘Aanschaf standairco is overweging werkgever’

Moet de standairco verplicht worden in vrachtwagencabines? Hierover zijn Kamervragen gesteld door het Tweede Kamerlid Van Dijk (PvdA) aan minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat en staatssecretaris Van ’t Wout van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. “De aanschaf van een standairco is een overweging van de werkgever”, stelt de minister.

Aanleiding is berichtgeving van tv-onderzoeksprogramma De Monitor over vrachtwagenchauffeurs die in de hitte moeten overnachten. Minister Van Nieuwenhuizen, die bekend is met dit bericht, herkent de noodzaak van een goede nachtrust voor vrachtwagenchauffeurs. Zij onderschrijft het belang van chauffeurs om hun werk op een prettige, gezonde en veilige manier te kunnen uitvoeren. “Het is uiteraard voor niemand prettig om in te warme omstandigheden te moeten overnachten. Voor een goede nachtrust is in de Europese verordening van rij- en rusttijden (561/2006) opgenomen dat de normale wekelijkse (45-uurs)rust buiten het voertuig moet plaatsvinden. De werkgever is verplicht om de kosten die daarmee gemoeid zijn te vergoeden (artikel 8, lid 8).”

Energie-investeringsaftrek

De minister is van mening dat voor de dagelijkse rust het aan de werkgever is om een afweging te maken over de aanschaf van bijvoorbeeld een standairco, in overleg met de werknemers. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) faciliteert deze aanschaf door het aanbieden van een energie-investeringsaftrek. Hiermee kunnen ondernemers een korting krijgen op de fiscale winst. Verder is het aan de werkgevers en werknemers om onderling afspraken te maken over een goede nachtrust.

Geen verplichte standairco

Uit een enquête van vakbond CNV uit 2019 bleek dat slechts 20 procent van de vrachtwagenchauffeurs in Nederland een cabine met standairco heeft. In Spanje en Italië is een standairco wettelijk verplicht voor vrachtwagens uit deze landen. In landen als Duitsland en België is deze wettelijke verplichting er bijvoorbeeld niet, net als in Nederland.

Handhaving

Van Dijk stelde de minister de vraag of zij de mening deelt dat overnachten in een snikhete cabine van meer dan 40 ºC in strijd is met de Arbeidsomstandighedenwet. “Bent u ook van mening dat het gevaarlijk is als vrachtwagenchauffeurs, vanwege snikhete cabines, niet goed kunnen uitrusten en daardoor oververmoeid de weg opgaan? Welke maatregelen neemt de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Minister Van Nieuwenhuizen: “De werkgever moet ervoor zorgen dat chauffeurs onder de juiste omstandigheden kunnen rusten.”

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.