Spottarieven wegvervoer dalen verder
De spottarieven in het Europese wegvervoer zijn het afgelopen kwartaal gedaald met zo’n 5,4%. Op jaarbasis zakten de tarieven zelfs met 7,5%.
Dat blijkt uit de laatste European Freight Index van Transport Intelligence (TI) en Upply, opgesteld in opdracht van de IRU. ‘Door de lage productie neemt ook de vraag naar vrachtdiensten af’, verklaart TI de aanhoudende daling.
In Europa wordt na een korte opleving na de coronacrisis al maanden weinig geproduceerd. ‘Deze neergang wordt grotendeels veroorzaakt door een afnemende vraag, marktonzekerheid en problemen in belangrijke sectoren als de autoproductie, wat leidt tot minder nieuwe orders, voorraadafbouw en een vertraging van de productie’, schrijft TI.
Contracttarieven
Opvallend is dat de contracttarieven het afgelopen kwartaal gelijk bleven, al daalden ze gemiddeld op jaarbasis wel met 2,7%. TI denkt dat het bij deze daling blijft, omdat vervoerders al kampen met gestegen loon-, onderhouds- en tolkosten en niet onder hun kostprijs kunnen rijden.
Transportbedrijven sluiten zelden contracten op lange termijn af onder de kostprijs. Bij spotvervoer kan dat wel voorkomen, vandaar dat die tarieven meer schommelen. TI ziet spottarieven als een ‘een leidende indicator voor herstel in vraag’.
Verenigd Koninkrijk
De ontwikkeling van de tarieven verschilt nogal per land. Voor transport tussen Polen en Duitsland zijn de contracttarieven inderdaad stabiel gebleven en daalden de spottarieven. Van Duitsland naar Frankrijk gingen echter ook de contracttarieven naar beneden.
Opvallend is verder dat contracttarieven tussen Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk juist stegen. De analisten wijten dat aan een voorzichtig aantrekkende economie in beide landen.
Voor de komende periode verwacht TI een lichte stijging in de vrachttarieven door stijgende kosten, zelfs al blijft de vraag zwak.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?