BRS neemt zware Scania R580 8×4 bergingsauto in gebruik

Besems Recovery Service (BRS) uit Tilburg nam deze maand een bijzondere zware Scania R580 8×4 bergingstruck in gebruik. De auto wordt voornamelijk ingezet voor het Incident Management rondom Tilburg en voor bergingswerk in de regio. BRS-directeur en mede-eigenaar Angelo Besems koos heel bewust voor een Scania-chassis omdat die af fabriek precies de specificaties had, die Besems voor ogen had.

Stoere vierassige Scania R580 V8 bergingstruck wordt bij BRS uit Tilburg ingezet voor de zwaarste bergingswerkzaamheden.

“Een heavy wrecker zoals wij hem nodig hebben, koop je voor jaren. Dus telt naast wat de auto kan zeker ook hoelang hij dat probleemloos volhoudt”, meent Angelo die samen met zijn zus Ilona sinds 2016 aan het roer staat van BRS, voorheen Gijsbers Bedrijven Tilburg. “Scania staat in het zwaarste segment goed bekend om zijn kracht en duurzaamheid. Dit is een chassis dat je in Zweden normaal gesproken tegenkomt bij grote mining operaties. Niet voor niets heeft deze truck de zwaarste naafreductie en het sterkste chassis dat er af fabriek te koop is.”

In feite is de nieuwe Scania een uitgekiend samenspel tussen een state of the art hightech opbouw en een old skool layout van het onderstel voor de grootst mogelijke robuustheid. “Maar wel met een moderne cabine en motor. En Scania kan dat allemaal af fabriek leveren. Dat maakte de keuze samen met het feit dat we het liefste een V8 motor wilden, wel een stuk eenvoudiger”, aldus Angelo. “Bovendien hebben we voor het zware werk al een Scania met een 43 ton/m kraan, dus kennen we de dealer in Tilburg. Die is heel belangrijk gebleken en was voor ons tijdens het hele aankoop- en opbouwproces een rots in de branding.”

Specificaties BRS

De opbouw is helemaal ontworpen volgens de specificaties die BRS nodig acht. Maar ook het chassis is behoorlijk apart. “We kozen voor een R580 highline met een standaard 8×4 met twee sturende negen tons voorassen. Samen met rondom progressieve paraboolbladvering en de zwaarste naafreductie die er is, heb ik nu een 2×16 ton tandemstel en kom ik op 140 ton GTW. En daar is het mij om te doen. Want bij een berging zie je dat zodra je gaat tillen, de druk op het tandemstel rap oploopt terwijl de druk op de voorassen juist wegvalt.”

Daarbij was Angelo blij verrast hoe compact de draaicirkel ook in deze klassieke opstelling nog is. “De wieluitslag van de Scania is meer dan formidabel”, weet hij inmiddels uit ervaring. De bergingstruck weegt een dikke 31 ton leeg. Dat komt omdat Angelo bijna vijf ton ballast aan boord heeft om voldoende druk op zijn voorassen te houden tijdens de zwaarste klussen. “Boven de tweede stuuras hebben we 3,5 ton gewicht en vóór de eerste as hebben we zelf onder de bumper een platte bak gemaakt met daarin 1.200 kg lood. Dit ook om onder het voertuig genoeg bodemvrijheid te behouden. Onbelast rijden we dus bijna altijd op het maximale gewicht van de voorassen. Maar zodra we een truck in de takels hebben, ontlasten we die zodat we perfect gebalanceerd uitkomen en toch genoeg voorasdruk over houden.

Wreckerinstallatie

BRS bouwt normaal gesproken zijn bergingsauto’s helemaal zelf, maar door de aanhoudende drukte binnen het bedrijf, en er tijd tekort was, is gekozen is voor een wreckerinstallatie van De Groot Techniek uit Brakel. Het hart van de bergingsinstallatie zijn twee zware hydraulische in snelheid variabele Sepson lieren met een 26mm staalkabel. Daarmee heeft BRS enkellijns 2×20 ton aan boord. “Daarom hoeven we bijna nooit dubbellijns te werken”, leert de ervaring van Angelo. De lijnen lopen over twee schijven bovenop een twee keer uitschuifbare 4,5 meter lange boom die ook omhoog kan. “Zo kunnen we én tillen en trekken.” De auto zelf is af te stempelen met twee hydraulisch uitschuifbare steunpoten achterop die tevens ook naar buiten uitschuiven. Dit bevordert de stabiliteit van de auto tijdens het zijdelings lieren aanzienlijk.

Bijzonder daarbij is de camerabewaking van de lieren. “Die zitten zover in het hart van de auto, dat ze van buitenaf niet zichtbaar zijn”, vertelt Angelo. “Maar je wilt wel zeker weten dat de lijn goed opwikkelt want anders trek je de boel in no time stuk. Dat kunnen we dus op een monitor op een van de schakelpanelen zien.’’
Maar mogelijk nog een belangrijker stuk gereedschap is de dubbel-uitschuifbare 26 tons lepel. “Het liefst zet je een te bergen truck toch met de voor- of achteras in de vorken. Daarom is het uiteinde van onze lepelinstallatie slechts 11,5 centimeter hoog. Dan kom je er nagenoeg altijd onder.” De bediening van al die hydrauliek gebeurt via een radiografische afstandsbediening. “In feite heeft de hele opbouw zijn eigen can-bus systeem dat bijna helemaal losstaat van dat van Scania. Wat we daarmee willen bereiken, is dat zolang de motor draait, we volledig operationeel blijven.”

Verschillende hulpstukken

De rest van de auto is helemaal afgewerkt zoals Besems dat wilde. “Je hebt tegenwoordig ontzettend veel hulpmaterieel nodig. Ook omdat bijvoorbeeld elk merk truck weer verschillende hulpstukken vraagt. Dat zit allemaal in twaalf kasten waarvan er zes aan weerszijden van de auto zitten.” Daar is goed over nagedacht. Zo gaan alle deuren apart open en niet per twee, en daar bovenop, draaien ze allemaal naar voren. “Aan de binnenzijde van de deur hangt ook nog het nodige materieel en dat heb je dan vanachter naar voren lopend, meteen allemaal in het zicht. Verder is er voldoende verlichting en opbergruimte in de kasten door een modulair opbergsysteem. Zo hebben de voorste kasten een uitklapbare trap en zijn de achterste voorzien van een uitschuifbare vlonder zodat ook deze kasten eenvoudig toegankelijk zijn.”

“De nieuwe Scania-bergingstruck is een prachtige aanvulling op het bestaande wagenpark, waarmee de zwaarste bergingswerkzaamheden uitgevoerd kunnen worden voor onze opdrachtgevers. Wij hebben naast deze truck nog twee zware bergingsvoertuigen, een kraan, een dieplader, zware heftrucks en een catch back set. Daarmee voorkom je dat omgevallen trucks bij het rechtop zetten doorslaan of ongecontroleerde bewegingen maken. Met deze auto erbij kunnen we dus 24/7 paraat staan. Daarvoor hebben we een ploeg gespecialiseerde mensen die piketdiensten draaien. Maar we werken ook in de regio en in het buitenland. Daarom zitten er in de cabine toch twee bedden en een standkoeling.”

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.