Unimog-railwegvoertuig voor GVB

Een Unimog wordt in Nederland maar zelden verkocht. Toch leverde Mercedes-Benz er onlangs één af, en nog wel aan het Amsterdamse openbaar vervoersbedrijf GVB.

Het bedrijf heeft er al een en net als dit ‘oudere broertje’ is de nieuwe Unimog U 423 geschikt gemaakt voor tweeweginzet. Dat betekent dat de truck zowel op de weg als op het spoor uit de voeten kan. Het nieuwe voertuig gaat dienstdoen als onderhouds- en noodvoertuig op de in 2018 geopende metrolijn 52, ook wel bekend als de Noord/Zuidlijn.

Het bijzondere onderstel is het resultaat van een mooie samenwerking tussen Mercedes-Benz Trucks Nederland en Koks Group uit Alkmaar, expert in rail-/wegvoertuigtechniek.

Unimog met hydraulische hersporingssysteem

De nieuwe Unimog U 423 beschikt over een gesloten opbouw, een systeem om de wagons af te remmen en een hydraulisch hersporingssysteem, waardoor de vrachtwagen flexibel inzetbaar is. De oudere Unimog uit 2017 is voorzien van een laadkraan en een 400-tonswagonremsysteem. Deze truck wordt al twee jaar gebruikt voor onder meer vernieuwing van wissels of het voorttrekken van railgebonden werktuigen.

Verdubbeling van trekkracht

Speciaal is dat beide voertuigen aan elkaar gekoppeld kunnen worden, met als gevolg een verdubbeling van de trekkracht. In geval van nood kan het Unimog-tandem een metro met een lengte van 120 meter en een gewicht van circa 200 ton moeiteloos wegslepen, zelfs bij een hellingsgraad van hoger dan 4 procent. Om deze tractieprestaties te bereiken, zijn beide U 423-voertuigen af fabriek uitgerust met een koppelomvormer en de noodzakelijke elektronische interface.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.