Mercedes-Benz Arocs Widespread: extra laadvermogen op vier assen
Mercedes-Benz Trucks heeft speciaal voor de Nederlandse markt de Arocs Widespread ontwikkeld. Bij deze truck zijn de voor- en achterassen verder uit elkaar geplaatst en kan er meer gewicht geladen worden. De truck is bedoeld voor het echt zware bouwtransport en biedt een maximaal GVW van 43 ton.
“De Arocs Widespread is exclusief ontwikkeld voor de Nederlandse markt”, vertelt Igor Jacobs, head of Marketing bij Mercedes-Benz Trucks. “Deze truck is bedoeld voor uitzonderlijk zwaar bouwtransport. Voor dit specifieke werk zijn de voor- en achterassen verder uit elkaar geplaatst. Deze technische aanpassing creëert een optimale asverdeling en zorgt er bovendien voor dat de Widespread optimaal gebruikmaakt van de wettelijke ruimte voor maximale aslasten in Nederland. Daarmee is de Widespread een uitstekende toevoeging aan het productgamma van Mercedes-Benz Trucks in het bouwsegment.”
Arocs Widespread: 43 ton GVW
De truck heeft een maximale asbelasting van twee keer 11,5 ton op de achterassen en twee keer 10 ton op de voorassen. Zo biedt deze Arocs een maximaal GVW van 43 ton. De Widespread heeft twee gestuurde voorassen en twee aangedreven achterassen; de achterste as is ook nog eens gestuurd. Dit leidt tot een korte draaicirkel en een hoge wendbaarheid.
Meer efficiëntie, minder uitstoot
Mercedes-Benz Trucks maakt het met de Arocs Widespread mogelijk om meer lading te vervoeren in minder ritten. Deze hogere mate van efficiëntie, samen met het relatief lage brandstofverbruik van deze truck, helpt klanten om de uitstoot te verminderen.
De Widespread is naast deze eerste 8×4 ook leverbaar als 8×8, 6×4 en 6×6 met keus uit het volledige motorengamma van de Arocs: van 240kW (326 pk) tot en met 460 kW (625 pk). Ook is de truck te bestellen met de nieuwe generatie OM471-krachtbron die volgens de fabrikant een extra brandstofbesparing levert van 4 procent.
Daarnaast is ook de Widespread uit te rusten met veiligheidssystemen die de veiligheid in het verkeer en op de bouwplaats verhogen. De truck is standaard voorzien van MirrorCams en Active Brake Assist 5, de remassistent met voetgangersherkenning. Tot de opties behoort Active Sideguard Assist die bij het rechts afslaan de chauffeur kan waarschuwen en zelfs kan ingrijpen bij een dreigende aanrijding.
ETS en DTS
Speciaal voor het zware werk in de bouw is de Mercedes-Benz Arocs Widespread voorzien van krachtige functionaliteiten. De volgens de fabrikan twee onmisbare systemen hiervoor zijn het Electronic Truck Steering (ETS) en Dynamic Truck Suspension (DTS). ETS is het elektronisch geregelde, snelheidsafhankelijke stuursysteem voor de achteras. Ingeschakeld kan de achteras meesturen tot 45 km/u, boven die snelheid wordt de as star. Dit maakt het voertuig extra wendbaar bij lagere snelheden, maar zorgt voor stabiliteit en veiligheid bij hogere snelheden.
DTS is een eveneens elektronisch geregeld, hydraulisch veersysteem op basis van stikstofcompressie. DTS biedt onder andere een handmatig aanpasbare chassishoogte waarmee de chauffeur kan kiezen voor een juiste hoogte voor een afzetsysteem of voor meer bodemvrijheid, de automatische niveauregeling die het voertuig bij +3 km/u automatisch op rijhoogte instelt en houdt. Om instabiliteit tijdens het kippen te voorkomen blokkeert de kipperbeveiliging het hydropneumatisch veersysteem tijdens het kippen en zet deze vast. Bovendien biedt het systeem een waterpasregeling voor het horizontaal zetten van het voertuig bij een ongelijke ondergrond wat het risico tot kantelen beperkt en ook de kritische belasting van het chassis verkleint.
Arocs Widespread tourt door Nederland
In de komende weken maakt de Arocs Widespread (8×4) een tour langs alle Mercedes-Benz Trucks-dealers in Nederland. Ondernemers en wagenparkbeheerders uit onder andere de bouw en logistiek kunnen daar kennismaken met de nieuwe krachtpatser.