‘We rijden vaak nachtelijke koppelritjes’

“Mijn droom was als kind al om chauffeur te worden. Ik ben toen ik zeventien jaar was in het magazijn begonnen en na militaire dienst ben ik, nadat ik al mijn papieren had gehaald voor een bakkersbedrijf ‘s nachts brood gaan rijden.”

Wie: Berry Herman (46)
Truck: DAF XF 106
Bedrijf: B&R Transport Services, Vlijmen
Waarheen: Met bloemen en planten naar Frankrijk

“Daarna heb ik jaren als internationaal chauffeur gewerkt voor verschillende transportbedrijven en reed jarenlang op Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië. Omdat het altijd al een droom was om eigen rijder te worden, ben ik samen met een compagnon voor onszelf begonnen in een 24-uurscontinudienst in de bloemen en planten. Inmiddels zijn we ieder onze eigen weg gegaan. Overigens zal ik dit niet lang alleen doen, want mijn zoon Milan van zeventien zit ook in de zaak, heeft zijn code 95 al en rijdt sinds kort met mij mee. Zo gauw hij zijn rijbewijs heeft, gaan we dubbel bemand of in ploegen rijden. We zullen daarbij ondersteund worden door Mariëlle die ook haar grootrijbewijs heeft behaald.”

Bloemen en planten

“De bloemen en planten die we vervoeren, laden we meestal ‘s avonds in Hazeldonk. Tussen half 20.30 en 22.00 uur rijden we dan richting de bestemmingen ten noorden of zuiden van Parijs en soms ook negen uur naar Mâcon. Daar koppelen we dan de volle trailers af, die door andere chauffeurs vroeg in de ochtend worden uitgeleverd bij tuincentra en bloemenwinkels. Wij koppelen vervolgens een trailer met fust, water, wijn of wat dan ook aan en rijden weer terug naar Nederland. Tot nu toe bevalt me dit werk uitstekend en het loopt ook goed.”

Lees het volledige artikel in Routiers. Nog geen abonnee? Klik HIER.
Lees HIER meer Mijn Routiers-samenvattingen.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.