Paul Jans-Beeke: ‘Offroadtruck is niet kapot te krijgen’
¨In deze vrachtauto rijd ik natuurlijk niet voor m´n werk. De truck doet dienst als serviceauto in onze offroad tour in Marokko die ik samen met Roy en Mike van Mil iedere twee jaar organiseer en waarin we ook zelf meerijden.”
Wie: Paul Jans-Beeke (46)
Truck: Magirus-Deutz off road truck
Bedrijf: Coppens Varkensbedrijven, Boekel
“We rijden dan vooral oude routes van de Dakar-rally. In de Magirus rijden, koken, werken en slapen we. Voor deze tocht van drie weken is dit de beste keuze, want de Magirus is een en al degelijkheid. We hebben gekozen voor vooral technisch zo simpel mogelijk met zo weinig mogelijk elektronica; gewoon een luchtgekoelde motor met 180 pk zonder turbo en een degelijke versnellingsbak. Verder een hydraulisch aangedreven vijftien tons lier.
Magirus-Deutz off road truck is 42 jaar oud
De afgelopen anderhalf jaar hebben we ieder vrij uurtje gestoken in het zo optimaal mogelijk maken van deze 42 jaar oude truck om erin te kunnen rijden, werken en bivakkeren onder de zware en extreme omstandigheden. De truck, aangeschaft omdat we ruimte nodig hadden voor reserveonderdelen voor de motoren die de tour rijden, hebben we uitgerust met een nieuwe opbouw. Roy heeft daarvoor zelf twistlocks ontwikkeld met een hulpchassis waar de container op staat.
Container goed gevuld
Die container is uitgerust met onder meer stellingen, waarin twaalf kisten staan voor kleding en onderdelen, een werkbank, zitplaatsen die kunnen worden omgebouwd tot slaapplaatsen en een keukenblok. Natuurlijk zijn er een grote koelkast en diepvriezer aan boord voor bier, fris en bbq-vlees onderweg in de woestijn. Verder hebben we natuurlijk de vering aangepast en liggen er echte Dakar rally-banden onder. Wat nog moeten doen, is het keukentje afbouwen. Ook gaan we er binnenkort nog een V8 luchtgekoeld motorblok inleggen voor meer power in bijvoorbeeld de zandduinen.¨
Dit is een samenvatting. Voor het volledige artikel lees ons papieren magazine ‘Routiers’.