Meerijden met een paardenmestvervoerder
Psssst, klinkt het met regelmaat in de cabine. Dat is de luchtverfrisser die een frisse lentebloesem verspreidt. Chauffeur Martijn van den Berg van Amco ruikt namelijk liever bloemen dan paardenpoep.
Het is zijn taak om massa’s mest, dat de basis vormt voor champignonteelt, op te scheppen en af te voeren. Daarom is hij doordeweeks vaak bij uiteenlopende stallen in Duitsland te vinden in zijn splinternieuwe DAF: een drieasser.
Zo veel mogelijk lading meenemen
De zwarte contouren van twee rennende paarden op de vuurrode auto schreeuwen om aandacht. “In Duitsland zeggen ze: ‘Ein Ferrari-roten LKW mit Pferden rauf”, vertelt Martijn in de vestiging van Amco in Milsbeek. Een week oud is de auto nog maar. Er staat ongeveer 2.500 kilometer op de teller. De auto van Martijn is ontwikkeld voor de Duitse markt, omdat in de nieuwe fabriek in Milsbeek – waar de paardenmest naartoe gaat – hoofdzakelijk Duitse mest wordt verwerkt . Het is een drie-asser motorwagen met een twee-assige aanhangwagencombinatie, voorzien van een afzetbare kraan. Die laat hij dagelijks achter bij een klant in Duitsland. Hierdoor ontstaat een laag eigengewicht. “Zo veel mogelijk lading meenemen binnen de geldende wettelijke kaders is ons doel”, ‘zegt Jean-Paul Theunissen, accountmanager van Amco.
Hoe Martijn de mest ‘inrolde’
Zo´n 25 jaar geleden rolde Martijn in het werk. Dat was min of meer toeval. Oom Wout die regelmatig naar het toenmalige Joegoslavië reed, bracht hem op het idee. Hierop haalde hij zijn rijbewijs bij een horecagroothandel. “Als achttienjarige begon ik bij Amco! Twee jaar later ben ik vertrokken, omdat ik dacht dat er iets meer moest zijn dan dit.” Hij ging vervolgens aan de slag voor een charter: Den Ouden in Milsbeek. En die vervoerde… mest. In de loop van de jaren moest hij steeds vroeger gaan rijden. Maar daar had hij weinig zin in. En vervolgens kon hij weer bij Amco komen. “Dat is nu elf jaar geleden. Ik vind het een fijn bedrijf. Ze houden zich aan hun beloftes en betalen op tijd.”
Dit is een samenvatting. Lees het volledige artikel in Routiers.