Proeven aan de nieuwe Mercedes-Benz Roadefficiency

Mercedes-Benz heeft flink gesleuteld aan zijn motoren en motormanagement om de Actros nóg zuiniger te maken. Bovendien kwamen er nieuwe systemen die de chauffeur bij het rijden ondersteunen. Ondanks al die nieuwe systemen hou jij als chauffeur echt wel de touwtjes in handen, maar waarin ondersteunen ze je dan?

Opnieuw zuiniger en veiliger

Mercedes-Benz maakt er een heel belangrijk punt van dat zijn voertuigen zuiniger zijn dan de concurrerende merken. Dat betekent dat ontwikkelingsingenieurs iedere dag weer proberen een paar meter verder te komen op een drupje diesel. Eens in de zoveel tijd nodigt Mercedes-Benz journalisten uit om vast te stellen wat het verbruik is volgens de laatste stand van de techniek. Dat wordt echt héél precies gedaan, door het wegen van brandstoftanks, zodat ieder verbruikt druppeltje wordt gemeten.

Veilig

Tijdens die zelfde presentatie liet Mercedes-Benz de laatste stand van de techniek op veiligheidsgebied zien. Door het drukke verkeer van Lissabon reden wij met voertuigen met de vierde generatie Active Brake Assist. Met radar stelt het systeem vast of er een obstakel is, geeft een geluidssignaal als de bestuurder zelf niet remt of uitwijkt en gaat eventueel zelfstandig remmen als je niets doet. Sideguard assist doet hetzelfde bij afslaan; dan houdt het systeem verkeer naast de trekker en oplegger in de gaten. Systemen die de veiligheid fors verhogen. Wel merk je dat je steeds meer piepjes in de cabine krijgt die je overal voor waarschuwen.

Toekomst

Met zulke presentaties blijven de journalisten op de hoogte van alles wat mogelijk is, en daarmee weten ook de chauffeurs op welke zaken zij kunnen rekenen als zij op een nieuwe truck gaan rijden (foto’s & video: Daimler AG). [Lees het gehele artikel in ROUTIERS 4-2017]

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.