DAF opent fabriek voor batterij-elektrische trucks

Minister van EZK Micky Adriaansens heeft DAF’s nieuwe fabriek voor batterij-elektrische trucks, de Electric Truck Assembly, deze week officieel geopend.

De assemblagelijn bevindt zich op DAF’s grootste productielocatie in Eindhoven. De lijn speelt een belangrijke rol bij het versterken van de leidende positie die DAF naar eigen zeggen heeft in het leveren van duurzame transportoplossingen.

De Electric Truck Assembly heeft een oppervlakte van 5.000 m2. De fabriek kent twee sub-assemblagelijnen: één voor de voorbereiding van de batterijpakketten en één voor het samenstellen van de ‘Electric Drive Module’. Deze bestaat uit het voorste batterijpakket, de relaiskast voor het verbinden van de hoog-voltage-systemen en alle benodigde elektrische hulpsystemen. Op de bijna 150 meter lange hoofdlijn worden deze hoofdcomponenten op het chassis gemonteerd, samen met de e-motor met geïntegreerde versnellingsbak.

Nieuwste batterij-elektrische trucks

DAF heeft de Electric Truck Assembly gebouwd voor de productie van haar nieuwste generatie batterij-elektrische vrachtwagens. De DAF XD en XF Electric zijn beschikbaar in verschillende as-configuraties. Ze worden aangedreven door PACCAR e-Motors en uitgerust met twee tot vijf batterijpakketten (210 tot 525 kWh). Die zijn goed voor afstanden tot 500 kilometer. Dankzij de modulaire opzet kunnen de trucks worden afgestemd op de wensen van de klant.

Op korte termijn zal de productie van voertuigen voor de kwaliteitsvalidatie beginnen; de start van de serieproductie van klantenvoertuigen staat gepland voor de zomer. DAF verwacht dat de productie in de nabije toekomst naar duizenden voertuigen per jaar zal stijgen.

Minister Adriaansens: “De omslag naar schonere productie en producten is belangrijk. Niet alleen voor het milieu, het zorgt er ook voor dat we in Nederland concurrerend blijven. Deze nieuwe fabriek voor batterij-elektrische trucks is hier een prachtige voorbeeld van.”

Lees ook: Kleijn Transport investeert

Onderwerpen: , ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.