Marcel IJzerman is blij dat hij vier dagen per week mag rijden
Vier dagen per week rijdt Marcel IJzerman voor Selman Transporten uit Bemmel. Fulltime aan de bak is voor hem niet praktisch: zijn vrouw is verpleegkundige en hij heeft ook drie school-gaande dochters. Door zijn parttimecontract kan Marcel zijn favoriete beroep uitoefenen. Hij grijnst tevreden als hij het vertelt.
Energiek slaat Marcel IJzerman een treedje over als hij de MAN inklimt. Na een dag thuis heeft hij er weer zin in. Onder de motorkap ligt een 420 pk-motor die prima voldoet. De trailer van 13,60 meter lengte staat tjokvol groen en een groothandel in Hengelo zit al te wachten op de inhoud. Het is 6.30 uur en nog hartstikke donker. Marcel toetst de boordcomputer in en draait de weg op. Hij is gehuld in spijkersbroek en poloshirt met korte mouwen, waar het logo van Selman op staat. Aan zijn voeten veiligheidsschoenen met stalen neuzen waar hij al vaker profijt van heeft gehad. Bijvoorbeeld bij vallende pallets of als een pompwagen tegen zijn voet reed. De ideale werkkleding wat hem betreft. GelreDome, de thuisbasis van Vitesse, komt twintig minuten later links in beeld. Bij de kruising stuurt Marcel de Pleijroute bij Arnhem op. Op dit tijdstip kan hij lekker doorrijden, ondanks de miezerregen. “Op deze plek staan later op de dag weer vaak files. Als vanouds.”
Marcel IJzerman: nu even rustig in de planten
De route voert verder over drie snelwegen en kent gelukkig geen haperingen. In de bebouwde kom van Hengelo, het is inmiddels half 9 geworden, houdt Marcel drie jongens met schooltassen goed in de gaten. Ze rijden op het naastgelegen fietspad. We slaan rechtsaf. Honderden elegant geschoren tuinbonsais en vormbomen trekken plots de aandacht. Ze vrolijken de zijkant van het terrein van het eerste afleveradres op. Ieder takje is een kunstwerkje op zich.
Dit jaargetijde is het rustig in de plantenwereld, vertelt Marcel. Hij dockt aan de achterkant van de Hengelose groothandel. Maar eerst omzeilt hij kundig een zilverkleurig busje van een hovenier. Een hipster is namelijk bezig om graszoden op de aanhanger te stapelen. In het voorjaar staat het hier volledig op zijn kop. “Dan staat het hier bomvol met auto’s die planten uit Scandinavië en Oost-Europa afleveren. Ik kan mijn lading dan aan de voorkant afleveren, aan een dock dat voor ons gereserveerd is.”
Lees het volledige artikel in Routiers. Nog geen abonnee? Klik HIER.