MIJN LEVEN 

Eigen rijder Twan: ‘Altijd even een lekker lulpraatje’

Eigen rijder Twan: 'Altijd even een lekker lulpraatje'
"Ben je jong en wil je beginnen als eigen rijder, doe het dan gewoon en twijfel niet." Foto: Carmen van Paassen

Hoewel hij er lange tijd van overtuigd was dat zijn toekomst in de kwekerij van zijn vader lag, koos Twan van Paassen (26) er in maart van dit jaar voor om als zelfstandig transporteur aan de slag te gaan. Maar hij week niet ver van de tuinbouwsector af: tegenwoordig maakt hij ritten in zijn DAF CF naar de veilingen in Naaldwijk en Aalsmeer.

Waarom heb je voor het vak van chauffeur gekozen? 

“Ik dacht lang dat mijn toekomst in de tuinbouw lag, op de kwekerij van mijn vader. Hij teelt potplanten in Maasdijk. Met het diploma van de Middelbare Agrarische School op zak, ging ik daar zeven jaar geleden aan de slag. Mijn vader vervoerde de planten zelf naar de veiling en had een eigen vrachtwagen. Zo’n grote truck, dat fascineerde me. Daarom besloot ik na een tijdje mijn vrachtwagenrijbewijs te gaan halen. Vanaf dat moment reed ik naar de veiling, ook deed ik in de weekends ritjes voor een transportbedrijf in de buurt. Gewoon, voor de hobby. Dat beviel zo goed dat ik hier meer mee wilde doen. Om een lang verhaal kort te maken: in maart van dit jaar kocht ik de vrachtwagen van mijn ouders over en begon ik als zelfstandig transporteur.”

Hoe ziet je dag/week eruit?

“Hoewel ik nog niet lang voor mezelf werk, ben ik toch al zes dagen in de week aan de gang. Gemiddeld maak ik 55 tot 60 uur per week. Ik vervoer de planten van mijn vader en van enkele andere kwekers in het Westland naar de veilingen in Naaldwijk en Aalsmeer. Ook werk ik voor andere bloemen- en plantentransporteurs.”

“Meestal begin ik om zes uur ’s ochtends en ga ik door tot een uur of zeven ’s avonds. Of langer, als dat nodig is. De uitdaging is vooral om de juiste hoeveelheden bloemen en planten op tijd op de veiling te krijgen. Dat is vooral belangrijk bij bestellingen die een exporteur of handelaar heeft geplaatst voor een specifieke dag en specifiek tijdstip. Daarnaast vervoer ik bloemen en planten die voor de veilingklok komen, maar daarbij heb ik wat meer speling. Als die partijen eind van de dag maar op de veiling zijn, is het goed. Het is vaak een puzzel om alles goed gepland te krijgen. Maar dat vind ik juist leuk, daar ligt voor mij de uitdaging.”

Wat heeft het chauffeur-zijn jou gebracht?

“Vooral een gevoel van vrijheid. Dat overheerst als je onderweg bent. Daarnaast geven mijn klanten mij een stukje verantwoordelijkheid: ze bellen of appen de aantallen karren door en ik moet maar zorgen dat ze op tijd op de veiling komen. Ik vind het mooi dat ik dat mag regelen.”

“En hoewel het rijden mij vrijheid geeft, duren de ritten naar de veilingen in Aalsmeer en Naaldwijk ook weer niet te lang. Ik ben er namelijk de persoon niet naar om veel stil te zitten. Dit is dus een ideale tussenoplossing. En op de veiling kom ik altijd wel bekenden tegen. Het bloemen- en plantentransport is een klein wereldje, het is echt ‘ons kent ons’. Tijd voor koffie is er meestal niet, maar we maken wel altijd even een lekker lulpraatje.”

Heb je tips voor collega’s? 

“Dat vind ik een lastige; ik ben immers nog niet zo lang bezig. Maar ben je jong en wil je beginnen als eigen rijder, doe het dan gewoon en twijfel niet. Volg je droom! Dat heb ik ook gedaan en het heeft heel goed uitgepakt.”

Lees ook:

Auteur: Ank van Lier