mijn rit

Hulptransport naar Moldavië: ‘Een mooie rit met een nog mooier doel’

Hulptransport naar Moldavië: 'Een mooie rit met een nog mooier doel'
Naast aardappels en schoolmeubilair, zaten de vrachtauto's vol met gevulde schoenendozen voor de kinderen. Foto's: Routiers

De 65-jarige Tom Wiersma maakte voor Stichting Mensenkinderen een rit naar Moldavië. Als onderdeel van een groep van zeven vrachtauto’s, vertrokken de chauffeurs vanuit het Friese Drachten met ladingen hulpgoederen richting Oost-Europa.

De inmiddels gepensioneerde Wiersma was tot eind 2022 algemeen directeur was van transportbedrijf Sanders|Fritom, maar is nog wel als adviseur aan het bedrijf verbonden. Toen hij te horen kreeg dat Stichting Mensenkinderen deze keer een vrachtauto te weinig had, informeerde hij bij zijn oude transportbedrijf of hij er een mocht lenen. “En dat mocht. We zijn in april vertrokken uit Drachten met zeven vrachtauto’s. In Boedapest heeft de groep zich gesplitst: drie reden naar Armenië, vier reden naar Moldavië”, vertelt Wiersma.

Tekst gaat verder onder de foto.

Met zeven vrachtauto’s werd de rit richting Oost-Europa ingezet.

Achttien uur

De vrachtauto’s reden via Duitsland en Hongarije naar de Roemeens-Moldavische grens. “We hebben er achttien uur over gedaan om die te passeren”, vervolgt de oud-directeur van Sanders|Fritom. “Moldavië maakt geen deel uit van de douane-unie, waardoor er geen vrij verkeer van goederen is toegestaan. Daarom duurde het zo lang. Er waren extra controles, zoals een plantendokter die de houdbaarheid en gezondheid van de aardappelen en groente controleerde. Ook de gezondheidscertificaten en houdbaardheidsdata werden gecheckt.”

“We moesten in totaal langs acht verschillende loketten, en bij ieder loket doen ze hetzelfde. Hulptransport krijgt hierin ook geen voorrang. Dus moesten we in de lange rij aansluiten en wachten, maar ik heb me er niet aan geërgerd. We hadden genoeg aanspraak en alle papieren bleken in orde.”

Half miljoen vluchtelingen

Stichting Mensenkinderen heeft lang veel hulp geboden aan Afrikaanse landen, maar zet zich inmiddels ook in voor andere non-profit projecten. Zo leveren ze in Moldavië hulpgoederen aan lokale kerken om hulp te bieden aan de ruim een half miljoen vluchtelingen uit Oekraïne die vanwege de oorlog in dit land zijn gekomen.

“Mensen die behoefte hebben aan hulp, kunnen naar de kerk komen om te shoppen zonder creditcard”, aldus Wiersma. “De hulpgoederen bestaan uit aardappels, wortels, uien, meel, hygiënemateriaal, tegels en schoolmeubilair. Ook hadden we schoenendozen vol schoolartikelen en speelgoed bij ons voor de kinderen. Deze spullen waren gedoneerd door kinderen van Friese basisscholen.”

Tekst gaat verder onder de foto.

Van aardappels tot meel en van schoolmeubilair tot hygiënemateriaal: de vrachtauto’s zaten vol met hulpgoederen.

5.800 klilometer

Na bijna tien dagen en ruim 5.800 kilometer zette Wiersma weer voet op Nederlandse bodem. “Het is mooi dat ik dit kon doen. Het was een mooie rit in het oosten van Europa, met een nog mooier doel. Ik deed het met veel plezier en voldoening. Als ik nog eens word gevraagd, doe ik het weer.”

Lees ook:

Auteur: Redactie