Mijn Lading: Gebr. van den Eijnden, Eindhoven

In de serie Mijn Lading, gaan we in gesprek met iemand die werkzaam is in de transport- en logistieksector. Hem of haar wordt gevraagd naar zijn ervaringen.

Deze keer praten we met Martijn Frederiksen, werkzaam als Chauffeur bij Gebr. van den Eijnden in Eindhoven.

Wie: Martijn Frederiksen (21)
Truck: DAF XF Super Space cab
Bedrijf: Gebr. van den Eijnden, Eindhoven

“De eerste chipmachine paste in een busje, nu amper op 10 trailers”

“Vijf jaar geleden ben ik via school, een bbl-opleiding, bij dit bedrijf terechtgekomen. Ik begon met verhuizingen, maar maakte al snel deel uit van het vaste team voor ‘Hi Tech transport’. Ik vervoer veel chipmachines en onderdelen daarvoor voor ASML. Ons bedrijf bestaat 125 jaar en reed altijd al veel voor Philips. ASML is in 1984 uit Philips voortgekomen. De allereerste ‘machientjes’ werden nog met een busje vervoerd, is me verteld. Daarna werd het een bakwagen. Nu hebben we tien tot twaalf trailers nodig om een complete machine te vervoeren. De nieuwste machines kosten € 160 miljoen per stuk, maar daar denk ik niet bij na. Anders durf je op een gegeven moment misschien niet meer te rijden. De trailers hebben luchtvering, de containers zijn geconditioneerd tussen de 20 en 25 graden. Wij vervoeren ook MRI-scanners, dus het transport van kwetsbare machines is mij niet vreemd.”

“Wij rijden veel tussen ASML-locaties onderling, met vestigingen in o.a. Eindhoven en Veldhoven, en naar vliegvelden. Op Schiphol en op de vliegvelden van Luik en Brussel rijden we soms met vijf of zes wagens meteen het platform op tot aan het vliegtuig. Dan wordt alles in Ă©Ă©n keer ingeladen. We laten de vracht nooit alleen achter. Overnachten doen we op bewaakte parkeerterreinen. Als we met meer wagens op pad gaan dan blijven we bij elkaar. Krijgt iemand een klapband, dan kunnen de collega’s meteen helpen. Laden en lossen wordt door de klant gedaan. Bij ASML-locaties zijn dat de eigen mensen die dat doen. Op de vliegvelden helpen de supervisors van de vliegmaatschappijen daarbij. Luxemburg, Duitsland, Oostenrijk, met de boot naar Ierland
 ik heb al heel wat ritten gemaakt en vind het prachtig werk. Elke rit is een nieuw avontuur en je ziet wat van de wereld. Inmiddels heb ik ook al gereden met extra grote machineonderdelen. Die kisten zijn meer dan 3 meter breed en steken aan beide kanten een flink stuk buiten de trailer. De eerste keer ben ik meegereden met een collega, die dat al vaker had gedaan. Nu draai ik er mijn hand niet voor om. Spannend? In het begin wel, maar ik zit niet snel met het zweet in m’n handen. Ik ben goed in staat rustig te blijven. De lading veilig en zonder schade naar de plaats van bestemming brengen, dat is de opdracht waarmee ik op pad ga.”

“Ik wil dit werk nog een paar jaar doen, zodat ik goed weet van het hoe en wat in het transport. Uiteindelijk wil ik op de planning belanden. Het diploma daarvoor heb ik al op zak. Het aantrekkelijke van planning? Ik hou van puzzels oplossen. En met mijn lengte van 2,10 meter is in en uit een cabine klauteren niet iets wat je jarenlang probleemloos volhoudt.”

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.