Nederland en België

Een derde van gecontroleerde vrachtwagens in overtreding

Een derde van gecontroleerde vrachtwagens in overtreding
Dankzij het Benelux-Verdrag van Luik uit 2014, kunnen inspectiediensten bij controles van goederenvervoer grensoverschrijdend samenwerken. Foto: Matt Rakowski / Shutterstock.com

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de Belgische Federale overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer hebben op woensdag 20 september controles in het wegvervoer goederen verricht in Nederland en België. Bij de controle van in totaal 49 vrachtwagens bleken 16 vrachtwagens in overtreding en werden in totaal 34 overtredingen vastgesteld.

De ILT controleerde in Venlo (Nederland) en de Belgische Federale overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer in Zonhoven en Fernelmont (België). De controles richtten zich vooral op de naleving van de rij- en rusttijden, het correct gebruik van de tachograaf en de aanwezigheid van de verplichte documentatie.

Controleresultaten

In totaal zijn in Nederland 26 vrachtwagens gecontroleerd; bij 13 werden overtredingen geconstateerd. In totaal zijn er acht processen-verbaal en zeven boeterapporten opgemaakt. Onder andere voor een verlopen code 95, het ontbreken van de vervoersvergunning en voor te weinig genomen dagelijkse rust.

Aan de Nederlandse controle in Venlo namen ook collega’s van de politie Landelijke Eenheid/Transport- en Milieucontrole, RDW en Belgische inspecteurs deel. Dit in het kader van het samenwerkingsverband MEG (Manipulatie Expert Groep) dat gericht is op het opsporen van tachograafmanipulatie. Naast controle op de bovengenoemde zaken, werden vrachtwagens ook onderworpen aan een technische controle.

In België zijn er 23 voertuigen gecontroleerd door de Belgische Federale overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer. Drie waren er in overtreding en er zijn daarbij 13 overtredingen geconstateerd, waaronder fraude, het niet invoeren van de bestuurderskrant en het overschrijden van de ononderbroken rijtijd.

Gelijk speelveld

Dankzij het Benelux-Verdrag van Luik uit 2014, kunnen inspectiediensten bij controles van goederenvervoer grensoverschrijdend samenwerken. De inspecteurs kunnen zodoende hun kennis van en ervaring met wegcontroles delen en de procedures beter op elkaar afstemmen. De samenwerking brengt meer eenheid in het toezicht op en de handhaving van de Europese wetgeving met betrekking tot het wegvervoer van goederen. Het draagt daarnaast bij aan een eerlijke concurrentie tussen transportbedrijven, betere arbeidsomstandigheden voor chauffeurs en de verkeersveiligheid.

Auteur: Redactie