Europak International gaat voor FUSO eCanter
Handelsonderneming Europak heeft als een van eerste bedrijven in Nederland de nieuwe volledig elektrisch aangedreven FUSO eCanter in gebruik genomen. Dit in Lisse gevestigde bedrijf brengt met deze wagen flexibele verpakkingsmaterialen voor bloembollen naar onder andere bloembollenverpakkers/exporteurs in de regio.
Met zijn max.laadvermogen van 4 ton en een actieradius tot circa 140 kilometer past de eCanter in de gekozen configuratie naadloos in de dagelijkse routine van Europak. Directeur Haiko Fiekert: “We kopen het verpakkingsmateriaal in op pallets. Die wegen zo’n 600 kilo per stuk. Onze eCanter heeft een maximaal toegelaten massa (GVW, red.) van bijna 7,5 ton en een maximaal laadvermogen van bijna 4 ton. Er passen 6 pallets in van zo’n 600 kg, dus dit sluit perfect aan.
Ons magazijn is hier in Lisse, in het hart van de Bollenstreek. Vanaf deze plek rijden we op afroep naar verschillende klanten in de regio. Dagelijks komt het neer op gemiddeld 4 ritten, van elk ongeveer 25 kilometer. Met rond de 100 kilometer per dag komen we met de eCanter goed uit, want wij hebben gekozen voor het medium accupakket. Daarmee haalt deze truck op een volle lading maximaal 140 kilometer. Alles sluit zo dus naadloos aan op onze werkroutine.”
Verduurzaming
Als onderdeel van de verduurzaming keek Europak ook uit naar een elektrische truck. Fiekert: “We oriënteerden ons op de markt voor elektrische alternatieven voor onze Canter Clickstar. Al snel bleek dat er weinig fabrikanten compacte elektrische trucks bieden. FUSO, waar we al jaren tevreden mee rondrijden, gelukkig wel. We namen contact op met Mercedes-Benz Dealer Bedrijven in Roelofarendsveen. Verkoper Thomas Mos kwam bij ons langs en al snel hadden we een deal.”
De aanschaf van de eCanter is niet het eerste initiatief in de verduurzaming van Europak. Op het dak van ons bedrijf hebben we zonnepanelen laten installeren. Daarbij hebben we recent ook een kleine 25 kW snellader in gebruik genomen”, somt Fiekert op. “We proberen ons werk elke keer iets verantwoorder te doen. Zo gaan we ook steeds meer van standaard plastic naar gerecycled materiaal, leveren we folie gemaakt van suikerriet. Ook papier voor op de inpakmachines is mogelijk.
Blije chauffeur
De nieuwe eCanter lost de oude Canter Clickstar af na 15 jaar trouwe dienst. “De compacte truck heeft sinds 2009 veel indruk gemaakt op het gebied van gebruiksgemak en technische betrouwbaarheid. Deze elektrische variant is in zijn compacte opzet en gebruik een vertrouwde truck, maar dan dus een tikje moderner en hartstikke duurzaam”, aldus Fiekert.
De vaste chauffeur van Europak is volgens Fiekert erg te spreken over de nieuwe elektrische truck. “Het rijdt natuurlijk erg soepel en stil zo zonder verbrandingsmotor. Ook is het prettig dat het met de elektromotor niet meer nodig is om te schakelen. Bovendien is alle koppel altijd direct beschikbaar, ook wanneer de truck vol beladen is. De chauffeur is er blij mee, maar ook van veel klanten hebben we gehoord dat ze het prettig vinden dat we hiermee een nog duurzamere leverancier zijn geworden.”
De nieuwe eCanter
De Next Generation FUSO eCanter is een 100% elektrische compacte truck die wordt gebouwd in Tramagal, Portugal. Waar de vorige eTruck alleen leverbaar was als 7,49-tons truck, hebben klanten nu keuze uit een GVW van 4,25 tot 8,55 ton. De eCanter wordt aangedreven door een elektromotor van 110 kW (varianten met een GVW van 4,25 en 6 ton) of 129 kW (varianten met een GVW van 7,49 en 8,55 ton) met een geoptimaliseerde aandrijflijn en 430 Nm koppel.
Er zijn drie verschillende accupakketten beschikbaar: S, M en L. De accu’s maken gebruik van lithium-ijzerfosfaat-celtechnologie (LFP), met een lange levensduur en meer bruikbare energie. De door Europak gekozen M-variant heeft een nominale capaciteit van 83 kWh en een actieradius tot 140 km. De L-variant, het krachtigste pakket, heeft een nominale capaciteit van 124 kWh en een actieradius tot 200 km. Dat is veel meer dan de afstand die doorgaans per dag wordt afgelegd in het lichte distributietransport.