schuifzeil oplegger

Ook 500ste oplegger van NVO is een Schmitz Cargobull

Ook 500ste oplegger van NVO is een Schmitz Cargobull
Van de 500 opleggers van NVO is ruim 90 procent van Schmitz Cargobull. Foto: NVO

De Noordelijke Vervoer Organisatie (NVO) in het Groningse Zuidbroek ontving onlangs oplegger nummer 500. Het gaat hierbij om een compleet uitgeruste Schmitz Cargobull SCS, oftwel een schuifzeil oplegger. Van de 500 opleggers die NVO sinds de oprichting in 1965 aanschafte is ruim 90 procent van Schmitz Cargobull.

NVO heeft zelf geen trekkende eenheden, die zijn van de leden, net als de meeste koeltrailers. Daarvan heeft de NVO er zes in eigen beheer. De NVO vloot van schuifzeil opleggers loopt inmiddels op naar 120 eenheden, waarvan dus ruim 90 procent van Schmitz Cargobull.

“Sinds de opleggers in onze poule zitten, hebben we gestreefd naar standaardisatie. Aanvankelijk waren de opleggers van onze leden, maar door ze centraal onder te brengen binnen NVO werden we flexibeler. In eerste instantie waren er allerlei trailermerken vertegenwoordigd, maar met dit type van Schmitz Cargobull hebben we een standaard- en veelzijdig inzetbare trailer die uitwisselbaar is’’, aldus Managing Director Mark Bos.

NVO standaard

De NVO standaard betekent dat de trailers zijn uitgerust met middenrongen voor het transport van hout, zijborden en een verstelbaar dak. De opleggers voor NVO zijn geen ‘Mega trailers’ maar hebben de maximale inwendige hoogte die mogelijk is met een standaard trekker. Standaard is de insteekhoogte 270 cm maar dat kan verhoogd worden als dat nodig is door middel van het Varios-systeem. Daarmee kan het dak versteld worden als dat nodig is.

Verder zijn de trailers uitgerust met verstevigde schuifdaken, anti-diefstal schuifzeilen en de nieuw ontwikkelde achterbumper met ferry-sjorogen en glijsledes ter voorkoming van schade. De opleggers zijn verder uitgerust met een liftas en Schmitz Telematica voor tracking & tracing en met een TPMS bandenspanning bewakingssysteem.

Duurzaamheid

NVO werkt aan duurzaamheid door de inzet van LNG trucks, door gebruik te maken van HVO en door de toepassing van 1.400 zonnepanelen. Deze zorgen onder meer voor eigen stroom in de koel-vriescellen en het voeden van de koelmotoren van opleggers op het terrein.

Verder zorgt het optimaliseren van stukgoed routes voor een vermindering van kilometers. Daarvoor heeft NVO een modern overslagcentrum in Zuidbroek, waar de routes naar ScandinaviĂ« worden samengesteld. Een andere manier waarop kilometers beperkt worden is de inzet van zes LZV-combinaties van leden van de coöperatie. NVO is gespecialiseerd in transporten vanuit de Benelux naar ScandinaviĂ« met full load en groupage, zowel voor droge goederen als voor gekoelde en diepgevroren goederen. Daarbij worden de transporten altijd door de eigen chauffeurs uitgevoerd. Het motto is dan ook: ‘Van deur tot deur, met een Nederlandse chauffeur’.

Auteur: Annelies van Stijn