vrachtwagenheffing

Denemarken loopt vooruit op Nederland en stopt met Eurovignet

Denemarken loopt vooruit op Nederland en stopt met Eurovignet
Trucks gaan tussen de 1 en 18 cent per kilometer betalen. Foto: Shutterstock

Denemarken stapt af van het Eurovignet. Vanaf 1 januari 2025 gaat het land vrachtwagens belasten op basis van gereden kilometers en uitstoot. Nederland is daarna samen met Luxemburg en Zweden nog het enige land dat gebruikmaakt van het vignet.

Trucks boven de 12 ton betalen volgend jaar per kilometer in Denemarken, net als in Duitsland het geval is. De Europese Unie wil dit nieuwe tolsysteem uiteindelijk in alle lidstaten uitrollen.

De hoogte van het bedrag is gebaseerd op CO2-uitstoot. Zero-emissietrucks betalen vrijwel niets, voor dieseltrucks varieert het bedrag omgerekend van 1 tot 18 eurocent per kilometer. In zogenoemde lageemissiezones kan het bedrag oplopen tot 27 eurocent per kilometer.

De Denen verwachten zelf dat vrachtwagens in 2030, als de tol op alle wegen is uitgerold en voor alle voertuigen boven de 3,5 ton geldt, gemiddeld 16 eurocent per kilometer betalen. Het moet de Deense staatskas jaarlijks 2,5 miljard Deense kronen opleveren, zo’n 335 miljoen euro.

Nederlandse vervoerders konden tot nu toe met hun Nederlandse Eurovignet op Deense wegen rijden zonder daar extra voor te betalen. In Luxemburg en Zweden blijft het vignet voorlopig verplicht.

Vrachtwagenheffing

Nederland is voornemens om in 2026 over te stappen op het nieuwe tolsysteem. De precieze hoogte van de tol is nog niet bekend, maar zal naar verwachting voor de meeste vrachtwagens op minimaal 17 cent per kilometer liggen.

De vrachtwagenheffing moet hier jaarlijks netto 250 miljoen euro opleveren, geld dat wordt teruggesluisd naar de transportsector. Met het geld wordt bijvoorbeeld de AanZET-subsidie voor elektrische trucks gefinancierd.

Lees ook:

Auteur: Redactie

Bron: Nieuwsblad Transport