energietransitie

Europa overweegt minimumquota voor emissievrije voertuigen

Europa overweegt minimumquota voor emissievrije voertuigen
IRU vindt de plannen ingaan tegen de fundamentele rechten op eigendom en vrije ondernemersbeslissingen. Foto: Shutterstock

De Europese Commissie overweegt een minimumquota in te stellen voor emissievrije voertuigen. Een ondergrens van het aantal elektrische en waterstoftrucks in een vloot kan de energietransitie versnellen, is het idee. Het is de bedoeling dat de Commissie in het tweede kwartaal van 2025 aanbevelingen over dit onderwerp doet aan de EU-lidstaten. Op dit moment is er nog geen sprake van een wetsvoorstel, het gaat alleen om een plan.

Dat meldt het Duitse transportvakblad DVZ. De internationale koepelorganisatie IRU is op de hoogte gesteld van het idee. Die vindt de plannen ingaan tegen de fundamentele rechten op eigendom en vrije ondernemersbeslissingen. Als transporteurs gedwongen worden om duurdere vrachtwagens te kopen, zou dat gezien de dunne marges in de transportwereld voor veel bedrijven de nekslag kunnen zijn, denkt de IRU.

Positieve prikkel

Ook expediteursvereniging Clecat is niet te spreken over het idee. Volgens deze organisatie werkt een positieve prikkel, zoals het vrijstellen van tol voor emissievrije trucks, beter.

Lobbyorganisatie Transport & Environment pleit wel voor een minimumquota. In 2040 zouden grote wegvervoerders voor minimaal 90 procent schone trucks moeten hebben. Expediteurs en verladers met een jaaromzet boven de 50 miljoen euro moeten bovendien gedwongen worden om transporteurs hierbij financieel te helpen.

Op dit moment geldt voor vrachtwagenfabrikanten al wel de eis om in 2040 trucks te bouwen die minimaal 90 procent minder CO2 uitstoten ten opzichte van 2019.

Lees ook:

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van Routiers ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in.

Auteur: Annelies van Stijn

Bron: Transport & Logistiek