Werken met rolcontainers vaak fysiek te zwaar voor chauffeurs
Wat is de impact van het gebruik van rolcontainers op de gezondheid van vrachtwagenchauffeurs? Daarover werd onlangs uitgebreid gepraat tijdens het bezoek van vertegenwoordigers van het ministerie van SWZ, STL en TLN aan transportbedrijf St vd Brink in Ermelo.
Werken met rolcontainers is fysiek zwaar voor chauffeurs. Het duwen, trekken en manoeuvreren van rolcontainers met lading tot soms wel 400 kilo vraagt veel van de knieën, armen en schouders. En als een rolcontainer dan ook nog slechte wielen heeft, of de ondergrond hobbelig is, wordt het werk extra belastend. Tel daarbij op dat een groot deel van het werk buiten kantooruren plaatsvindt; het werk in de transportsector gaat immers 24 uur per dag, zeven dagen in de week door. Ondertussen stijgt de gemiddelde leeftijd van chauffeurs, terwijl de fysieke belastbaarheid van de oudere werknemers lager is dan die van jongere medewerkers.
In de praktijk
Het verminderen van de fysieke belasting bij het werken met rolcontainers blijkt complex. STL heeft daarom subsidie ontvangen van het ministerie van SZW om onderzoek te doen naar de fysieke belasting van werken met rolcontainers. St vd Brink werkte mee aan dit onderzoek. Door de presentaties ontstonden volgens de betrokkenen mooie gesprekken over de uitdagingen binnen de sector transport en logistiek.
Na de theorie was het voor de bezoekers tijd om zelf aan de slag te gaan met rolcontainers. Op deze manier konden ze zelf ervaren wat laden en lossen van rolcontainers in de praktijk inhoudt. Onder andere via en duw- en trekmetingen met rolcontainers.
Techniek
De belangrijkste conclusie van het onderzoek is volgens Karin Schoneveld, manager Marketing en Innovatie bij STL, dat niet alleen de kwaliteit en het onderhoud van de rolcontainers van invloed is, maar ook de techniek waarmee de chauffeur de rolcontainer trekt. “En dan is er ook nog de inrichting van de publieke ruimte: laad- en losplaatsen zijn vaak ver weg. Of de straatstenen zijn onhandig waardoor de rolcontainer blijft steken.”
“Een belemmering is ook dat sommige hulpmiddelen, zoals de Movexx (elektrische trekhulp), er wel zijn, maar niet gebruikt worden. Bijvoorbeeld omdat het dan meer tijd kost voor de chauffeur”, vervolgt Schoneveld. “Een ander knelpunt is dat een rolcontainer meestal door meerdere partijen wordt gebruikt. Daardoor is onduidelijk wie verantwoordelijk is voor de kwaliteit en het onderhoud van de rolcontainer.”
Branchebrede afspraken
Om dit op te lossen, zijn er afspraken in de hele keten nodig, vindt de STL-manager. Bijvoorbeeld over het onderhoud van de rolcontainers en over de laad- en losplaatsen. Er moet gedacht worden in kleine stapjes. Sommige afspraken kunnen tussen de transporteur en de klant gemaakt worden. Voor de meeste afspraken is echter medewerking vanuit de hele sector of ketenpartners nodig.
Daarnaast gaat de sector verder met het stimuleren van de aanschaf en het gebruik van hulpmiddelen. Schoneveld: “Het werken met rolcontainers is niet meteen minder zwaar geworden. Maar dankzij de inzichten uit het onderzoek kunnen we nu wel vervolgstappen zetten om het minder zwaar te maken.”
Lees ook: