38e land

Hongaren accepteren nu ook digitale vrachtbrief e-CMR

Hongaren accepteren nu ook digitale vrachtbrief e-CMR
Eerder deze zomer keurden Italië en Oostenrijk een wet goed waarmee de eCMR in die landen gebruikt kan worden. Foto: Shutterstock

Wegvervoerders kunnen sinds deze maand ook in Hongarije gebruikmaken van de digitale vrachtbrief e-CMR. De Centraal-Europese staat is het 38e land dat zich aansluit bij het e-CMR-verdrag.

Eerder deze zomer keurden Italië en Oostenrijk een wet goed waarmee de eCMR in die landen gebruikt kan worden. De elektronische vrachtbrief is nu in vrijwel heel Europa beschikbaar.

Naast de digitale variant blijft de papieren vrachtbrief gewoon in omloop. Zelfs in Nederland, dat de e-CMR als een van de eerste landen ter wereld accepteerde, heeft de e-CMR nog altijd een klein aandeel. In 2023 werden er 1,2 miljoen eCMR’s uitgegeven, een paar procent van het totale aantal uitgegeven vrachtbrieven.

Hurkmans Transport

Een van de bedrijven die de e-CMR al wel gebruikt, is Hurkmans Transport, een wegvervoerder met 30 vrachtwagens, gespecialiseerd in het droge-bulkvervoer voor de bouw- en betonindustrie. Hurkmans bespaart naar eigen zeggen veel tijd en papier met de digitale vrachtbrief, die op een tablet of telefoon beschikbaar is. Voor de overstap naar de e-CMR van Beurtvaartadres scande Hurkmans jaarlijks zo’n 10.000 papieren vrachtbrieven in.

“Het enige wat de chauffeur nu hoeft te doen is het geladen gewicht invullen, met de boordcomputer een foto van de verstrekte weegbon maken en de vrachtbrief laten aftekenen”, vertelt Maarten van Oosterhout, logistiek manager bij Hurkmans in een persbericht. “Hetzij door de leverancier en, als dat niet lukt, zelf. Op de loslocatie werkt dit in principe hetzelfde. Na te hebben gelost, is het aftekenen van de digitale vrachtbrief het enige wat de chauffeur hoeft te doen.”

Alle digitale vrachtbrieven zijn meteen na het op locatie aftekenen real-time zichtbaar in het TMS van Hurkmans Transport. Er komt op kantoor geen scanner meer aan te pas. Dat creëert ruimte voor andere werkzaamheden, zegt Van Oosterhout. “Wij kunnen bovendien direct factureren en zijn af van het papier.”

Europese verordening

België heeft de e-CMR opvallend genoeg nog niet officieel geratificeerd, hoewel er daar wel een pilot loopt met de digitale vrachtbrief. Daar zal in 2025 verandering in komen als de Europese e-FTI-verordening (electronic Freight Transport Information) van kracht wordt.

Volgens deze verordening moeten alle EU-lidstaten digitale gegevens voor alle wettelijk verplichte informatie bij het goederenvervoer accepteren. De e-CMR wordt dan in de hele EU een geldige vrachtbrief.

Lees ook:

Auteur: Roel van der Maas

Bron: Transport & Logistiek