‘Bijna alles wat hier staat, heeft voor mij een persoonlijke herinnering’
William Siben (36) is een truckliefhebber in hart en nieren. Hij is al zeventien jaar vrachtwagenchauffeur, reist stad en land af om de mooiste showtrucks te spotten en maakt creatieve content voor zijn Instagram- en YouTube-kanalen ‘The Showtruck Channel’. En, hij is de meer dan trotse eigenaar van ruim 300 miniatuurtrucks.
Als William in 2004 stage loopt bij Jan Krediet in het Gelderse Culemborg, brengt het bedrijf een eigen miniatuur uit. “Met wat werknemerskorting kon ik die toen aanschaffen. Ik dacht: ‘Ik werk hier, het is persoonlijk. Dit is een leuke herinnering’”, vertelt hij. “In de jaren daarna heb ik eigenlijk gewoon altijd de modellen gekocht die ik leuk of mooi vond. Ik woonde toen nog thuis, dus dat kon ik me wel veroorloven.”
Na verloop van tijd besluit William niet langer zomaar modellen te verzamelen. “Er zijn er duizenden, je kan er een pakhuis mee vullen. Ik kan wel alles blijven kopen, maar dat werkt natuurlijk niet. Daarom ben ik meer gaan kijken naar modellen die voor mij persoonlijk voelen of waar ik een mooie herinnering aan heb”, vervolgt de chauffeur, die al zolang hij zich kan herinneren gek is van auto’s, trucks en vliegtuigen.
‘Top 3’
Hoewel William meteen een aantal modellen op kan noemen wanneer we hem vragen naar zijn favoriete miniaturen, geeft hij aan het lastig te vinden ze te rangschikken in een top drie. Wel is er een aantal trucks dat hij – in willekeurige volgorde – schaart onder zijn “persoonlijk meest waardevolle modellen”.
Volvo fh500 turbocompound van Zurkirchen & Volvo F16 485pk uit 1990 (Zwitserland)
William begint met zijn Zwitserse verzameling miniaturen van Zurkirchen. Door de jaren heen is hij goed bevriend geraakt met de eigenaren van dit transportbedrijf, wat de modellen in zijn vitrinekast een bijzondere lading geeft. “De FH500 werd bijvoorbeeld in 2022 meteen van België, waar hij is opgebouwd, naar Nederland gereden zodat ik de eerste foto’s van de truck kon maken. Na afloop van mijn fotoshoot zijn ze ermee doorgereden naar een truckshow in Zweden. Ik ben dus echt al vanaf het begin betrokken bij dit model.”
Ook is William afgelopen zomer voor Zurkirchen met de oude F16 vanuit Noord-Italië langs het Comomeer via de Alpen richting Luzern gereden. “Omdat de Gotthardtunnel afgesloten was, moest ik omrijden via de San Bernardinopas. Wat een fantastisch mooie rit was dat, al helemaal met zo’n truck.”
Op de twee Zurkirchen-modellen staat een kleinere variant in een schaal van 1 op 87. Ook die heeft een speciaal plekje in het hart van William. Achterop de trailer staat namelijk het logo van zijn kanaal ‘The Showtruck Channel’. “Dat heeft Zurkirchen gedaan, omdat ze iets speciaals voor mij wilden doen. Mijn merk staat er gewoon op, dat is echt bijzonder.”
Tekst gaat verder onder de foto.
Scania 144L 460 van Jan Jaap Verweij (Nederland)
Naast de modellen van Zurkirchen, mag de Scania 144L 460 van Jan Jaap Verweij ook niet ontbreken op het favorietenlijstje van William. De gehele binnenkant van deze truck is omgebouwd tot camper, waarmee Jan Jaap en zijn gezin in 2014 zes maanden door Canada en drie maanden door de Verenigde Staten zijn gereisd.
“Christopher Fiffie, die het YouTube-kanaal ‘Big Rig’ runt, had destijds een video gemaakt waarbij hij al rijdend Jan Jaap en zijn familie interviewde in Florida. Ik ben zelf een aantal keren in Florida geweest en dacht de weg uit de beelden te herkennen. Ik heb Christopher toen een berichtje gestuurd om te vragen of het klopte wat ik dacht. We bleven daarna contact houden en zijn een keer gaan lunchen toen ik in Amerika was. Ik ben zelfs met een paar van zijn zeer bekende ‘Rolling CB Interviews’ mee geweest. Zo ben ik heel goed bevriend geraakt met hem en nog een aantal andere Amerikanen.”
Tekst gaat verder onder de foto.
Scania T164 580 van Holridge transport (Engeland)
Ook de Scania T164 580 van het Engelse Holridge Transport heeft voor William een zeer bijzondere betekenis. De verzamelaar en truckfanaat is de afgelopen jaren ook goed bevriend geraakt met de eigenaar van dit bedrijf, Nick Wright, en zijn gezin. “Het compleet restaureren van deze truck heeft maar liefst zes jaar geduurd”, vervolgt hij. “In totaal zijn er van de miniatuur 580 stuks te verkrijgen, één voor elke pk. Nick heeft zelf het model met certificaat 1, ik heb die met certificaat 2. Het certificaatnummer geeft aan hoe zeldzaam het is.”
“Ik heb vele bijzondere herinneringen aan deze truck. Van truckshows in Europa tot een aantal bijzondere fotoshoots. Maar de truck is ook ingezet op de begrafenis van een van Nicks beste vrienden, waarbij de kist als eerbetoon een laatste rit op de trailer maakte. Toen de miniatuur van deze Scania in juli van dit jaar werd onthuld door Tekno, was dat daarom best een emotioneel moment.”
Dit specifieke model heeft dan ook niet voor niets het meest bijzondere plekje in het huis van William. Het staat niet tussen de andere modellen in een van zijn vitrinekasten op de bovenverdieping, maar is tentoongesteld op het dressoir in zijn woonkamer. Compleet met miniatuur-groen en verlichting.
Tekst gaat verder onder de foto.
Tijd en geld
Het verzamelen van de miniaturen kost veel tijd en geld. Zo struint William regelmatig Marktplaats en verscheidene Facebook-groepen af om er wat pareltjes tussenuit te vissen. “Er zijn in het verleden modellen uitgekomen die inmiddels niet meer te krijgen zijn, dus dan moet je er wel op internet naar op zoek gaan. Ze zijn ook wel bij dealers zelf te bestellen, zoals bij Van Triest waar ik een aantal donkergroene modellen van heb. Dat wordt niet echt bekendgemaakt, je moet het dan maar net via via horen. Maar doordat ik veel vriendschappen heb binnen de transportwereld en soms samenwerk met Tekno, krijg ik er ook weleens wat gratis.”
Sommige modellen gaan echter voor honderden euro’s over de toonbank, zeker wanneer het gaat om een miniatuur die lang geleden of in een kleine oplage is uitgebracht. “Er zijn modellen die jaren geleden bij firma’s uitgekomen zijn, die ik echt heel graag zou willen hebben. Maar die zijn heel gewild en dat maakt dat de prijzen gigantisch hoog zijn. Er is bijvoorbeeld een Scania Torpedo van een Iers bedrijf, waarvan alleen het trekkertje al zo’n 600 euro kost. Dat is niet haalbaar. Ik woon in een heel mooi huis, en dat moet ook betaald worden. Het leven is wat dat soort zaken betreft ook heel duur geworden, dus het moet wel realistisch blijven.”
Tekst gaat verder onder de foto.
Uit je schulp
Zo heeft William na jarenlang verzamelen drie grote vitrinekasten met miniatuurtrucks, Amerikaanse brandweerwagens en oude oorlogsvliegtuigen vol gekregen. Er gaat geen dag voorbij dat hij niet even vol trots zijn collectie bekijkt en terugdenkt aan alle herinneringen die hij onderweg heeft gemaakt. “Elke avond heb ik hetzelfde ritueel: al tandenpoetsend sta ik dan in de kamer om naar de modellen te kijken”, vertelt hij.
En die verzameling betekent meer voor hem dan je in eerste instantie zou denken. “Vroeger was ik erg introvert en heel erg op mezelf. Door onder andere het fotograferen van de trucks en alle contacten die ik in de transportwereld heb opgedaan, ben ik heel erg uit mijn schulp gekropen. Ik heb vrienden gemaakt door heel Europa en zelfs in Amerika en Australië. Bijna alles wat hier staat, heeft voor mij dan ook een persoonlijke herinnering. Dus als ik zo rondkijk in deze kamer, sta ik even stil bij alle mooie dingen die ik heb gezien, de toffe dingen die ik heb gedaan en de vrienden die ik heb gemaakt.”
Lees ook: