cijfers acea

Verkoop elektrische vrachtwagens stagneert

Verkoop elektrische vrachtwagens stagneert
Dat blijkt uit cijfers van de Europese federatie voor auto- en truckbouwers ACEA. Foto: Shutterstock

Dieseltrucks blijven de Europese truckmarkt domineren in de eerste drie kwartalen van 2024 met een marktaandeel van 95,3 procent. Het aandeel elektrisch oplaadbare vrachtwagens blijft hangen op 2,2 procent. Een status quo tegenover dezelfde periode vorig jaar.

In de eerste negen maanden van 2024 bleven dieseltrucks domineren, ondanks een daling van 7,3 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het aantal inschrijvingen van elektrisch oplaadbare vrachtwagens daalde met 6,6 procent, waarbij het marktaandeel stabiel bleef op 2,2 procent ten opzichte van vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van de Europese federatie voor auto- en truckbouwers ACEA.

De resultaten voor elektrisch oplaadbare modellen in de verschillende landen waren gemengd: terwijl de Duitse (+56,8%) en Deense (+22,3%) markten groeiden, konden ze de dalingen in Frankrijk (-58,4%) en Nederland (-52,7%) niet compenseren. In België is er sprake van een stagnatie. In de eerste drie kwartalen van 2024 werden er 99 volledig elektrische trucks ingeschreven, dat is hetzelfde aantal als dezelfde periode vorig jaar.

Bij transportfederatie Febetra zijn ze allesbehalve verbaasd door de statistieken. “De elektrificatiepuzzel is veel moeilijker te leggen voor vrachtwagens dan voor personenwagens. Een auto koop je met je hart, een vrachtwagen koop je met een rekenmachine. Afgaand op de jongste cijfers van de Europese constructeursfederatie European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) werden er in de eerste negen maanden van dit jaar 99 e-trucks ingeschreven in België. Ten opzichte van de 7.311 dieselvrachtwagens, die in diezelfde periode geïmmatriculeerd werden, is dat een marginaal klein aantal”, zegt Philippe Degraef, directeur van Febetra.

Mission impossible

Degraef geeft aan waar het schoentje volgens hem knelt. “Met een aanschafprijs die tot 2,5 of 3 keer hoger ligt dan die van een vergelijkbare dieselvrachtwagen, krijgen transporteurs hun TCO onmogelijk sluitend. Zelfs met de Vlaamse ecologiepremie+, voor maximum twee voertuigen, en de vrijstelling van de kilometerheffing in Vlaanderen en Brussel, blijft het een ‘mission impossible’ om in deze economisch turbulente tijden, waar iedereen de knip op de portemonnee houdt, het financieel plaatje te doen kloppen. Op enkele heel zeldzame uitzonderingen na, zijn de klanten van de transporteurs niet bereid om extra te betalen voor zero-emissievervoer.”

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Yannick De Spiegeleir

Bron: Flows