Mercedes-Benz Actros met spooronderstel voor AH Vrij

Mercedes-Benz Actros met spooronderstel voor AH Vrij

AH Vrij uit Wateringen, specialist in groen-, grond- en infrawerken heeft sinds kort een nieuwe Mercedes-Benz Actros met grondzuigopbouw en spooronderstel in gebruik genomen om spoortrajecten in Nederland en België te onderhouden.

Mercedes-Benz Actros met spooronderstel voor AH Vrij

De gele Actros is een drie-asser met grondzuiger, zeskuubs bak en met dubbele ventilator. Rick Vrij, derde generatie binnen het familiebedrijf, zegt over zijn nieuwste aanwinst: "Sinds de oplevering heeft de wagen nog niet stilgestaan."

Mercedes-Benz Actros met spooronderstel voor AH Vrij

Het bedrijf AH Vrij dat ooit 65 jaar geleden begon met opa Bram Vrij als loonwerker, heeft 99 werknemers en onderhoudt nagenoeg alle spoortrajecten in Nederland en België. De onderneming zag dat er begin jaren 2000 een uitdaging lag rondom groenwerkzaamheden op het spoor. Ze benutte de kans en nu ruim twintig jaar later is de infra rondom spoortrajecten een belangrijk onderdeel van het bedrijf.

Lees ook: Mercedes-Benz gaat voor vloeibare waterstof

Spoorzuigwagen op maat

Voor de spoormarkt maakt AH Vrij gebruik van spoorzuigwagens van Mercedes-Benz Trucks; RSP grondzuigers met een spooronderstel. Het bedrijf had al een Mercedes-Benz Axor in bezit met vierkuubs zuiginstallatie met een enkele ventilator, maar het kwam capaciteit tekort voor de vele werkzaamheden rondom het spoor. Voor de zoektocht naar meer capaciteit schakelde Rick Vrij de hulp in van Mercedes-Benz Dealer Bedrijven dat uiteindelijk een Mercedes-Benz Actros 3351L, 6 x 4 leverde.  Het bedrijf koos voor een 3-asser, vanwege de compacte afmetingen, met een GVW van 33 ton voor meer dan voldoende technische capaciteit, zodat een lange levensduur gegarandeerd is. Er is gekozen voor een rondom lucht geveerd chassis met assen die kunnen worden ingetrokken door toepassing van speciale schokdempers, om de juiste bodemvrijheid te creëren op het spoor. 

Voor configuraties als deze is het belangrijk dat er goed overleg is tussen dealer, klant en opbouwer. Mercedes-Benz Trucks heeft het chassis geleverd, Van Tetering Grondverzet- en Spoorwegmachines verzorgde de opbouw van het spoorstel en de grondzuigmachine werd geleverd door RSP uit Duitsland.

De Mercedes-Benz Actros is uitgevoerd met een NMV PTO die ervoor zorgt dat het volledige motorvermogen ook beschikbaar is voor de opbouw. Mede hierdoor beschikt de zuiginstallatie met twee ventilatoren over 25% meer zuigkracht