Iveco X-Way bouwvoertuig kan op iedere weg vooruit

De nieuwe Iveco X-Way balanceert tussen de wegvoertuigen uit de Stralis-serie en de zware Trakker en Astra bouwvoertuigen die vooral bedoeld zijn voor off-road inzet. De X-Way is lichter en zuiniger en past beter bij de moderne bouwactiviteiten.

Nieuwe Iveco’s helemaal van deze tijd

De tijd dat bouwvoertuigen zware alleskunners moesten zijn met aandrijving op bijna alle assen, ligt achter ons. Die trucks zijn onnodig zwaar en technisch ingewikkeld. Bijna alle vrachtautofabrikanten leveren nu trucks die vooral bedoeld zijn voor gebruik op verharde wegen, met eventueel extra aandrijving op de voorwielen als de trucks toch eens een keer off-road gaat. De nieuwe Iveco X-Way werkt helemaal volgens dit systeem.

Hi-Traction

Meteen na de introductie was er gelegenheid met de nieuwe bouwvoertuigen te rijden. Voor de impressie had Iveco een flinke range X-Way voertuigen neergezet, bakwagens en trekker-opleggers. Het was ook mogelijk met een X-Way trekker-oplegger combinatie te rijden die was uitgerust met Hi-Traction, de inschakelbare hydraulisch voorwielaandrijving. Met een schakelaar schakel je het Hi-Traction systeem in, gas geven zodat het systeem actief wordt en de combinatie rijdt weg van een spekgladde plek alsof er ruw asfalt ligt. De rubberen vloermatten en gladde interieurafwerking maken duidelijk dat de trucks helemaal op berekend zijn op het rijden door de bagger van een bouwterrein.
De nieuwe Iveco’s zijn helemaal van deze tijd, bieden veel comfort en komen netjes afgewerkt en robuust over. De motoren zijn echt heel fijn en daar voegt Iveco sinds kort ook LNG aandrijving aan toe. [Lees het gehele artikel in ROUTIERS 6-2017]

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.