MAN vernieuwt TG-serie

MAN vernieuwde zijn complete TG-serie. Het merkt zette in het najaar van 2017 een selectie uit het hele programma in Spanje neer om journalisten met alle vernieuwingen kennis te laten maken. En om even in herinnering te roepen hoe een vrachtauto ‘vroeger’ reed, stonden er ook twee oldtimers.

Meer comfort, veiligheid en zuiniger

De MAN trucks in het middelzware segment, de TGL en TGM krijgen de beschikking over nieuwe D08-motoren. Er is keuze uit 4- en 6-cilinderversies, waarbij de 4-viercilindermotoren uitsluitend leverbaar worden in MAN TGL-serie. De vermogens van deze nieuwe motoren lopen flink uiteen: van 118 kW/160 pk tot 235 kW/320 pk; de koppels reiken van 600 tot 1.250 Nm. De nieuwe motoren verbruiken ook minder, vergeleken met de voorgangers zo’n 5,5 procent.

Versnellingsbakken

Alle nieuwe MAN’s zijn natuurlijk voorzien van geautomatiseerde versnellingsbakken. Soms van ZF, soms bakken uit eigen huis. Om ons er even aan te herinneren hoe de wereld er zo’n 20 jaar geleden uitzag, had MAN naar deze presentatie ook twee youngtimers meegenomen; een F90 en een F2000. Allebei handgeschakeld, zestien versnellingen. Dat was nog eens werken!

Interieur

Na zo’n rit met een 20 jaar oude vrachtauto waan je je in de nieuwe TG-serie in een paleis. Alle MAN TG-modellen hebben nu een interieur waarin comfort en ergonomie hand in hand gaan. Verder is er nu een uitschuifbare koelkast leverbaar die helemaal onder het bed kan worden opgeborgen. Dat levert aardig wat extra vloerruimte op. Als ondersteunende systemen krijgen de TGX- en TGS-modellen Adaptieve Cruise Control (ACC) in de TGX- en TGS-modellen krijgt een Stop-and-Go functie. Heerlijk bij langzaam rijdend verkeer of in files en daarnaast draagt het systeem bij aan het voorkomen van kop/staart-botsingen. [Lees het gehele artikel in ROUTIERS 5-2017]

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.