Nieuwe LNG-motoren Iveco,Volvo Trucks en Scania

Kort na elkaar presenteerde Iveco,Volvo Trucks en Scania nieuwe motoren die op LNG draaien. Met de Iveco’s en Volvo’s heeft Routiers al kunnen rijden. De fabrikanten claimen dat die LNG-motoren net zo goed zijn, en zelfs beter dan een diesel. Wat vonden wij er van?

Diesel techniek of gasmotor

Het is opvallend hoe de kort na elkaar de drie grote fabrikanten hun nieuwe gasmotoren presenteren. En ook lijken de motoren op het eerste oog best veel op elkaar. Alle die kiezen voor een 13-liter blok en halen daar maximaal 460 pk uit. Maar, veel opvallender is het grote technische verschil tussen de motoren van Iveco en Volvo. De Volvo-motor werkt volgens het diesel-systeem, de Iveco-motor werkt met een externe onsteking.

De praktijk

Nadat Iveco zijn nieuwe NP460 gasmotoren had gepresenteerd was er meteen gelegenheid met de Stralis te rijden die door zo’n gasmotor werd aangedreven. Bij het wegrijden valt op dat de gasmotor iets meer toeren maakt, overschakelen gebeurt bij rustig optrekken bij ongeveer 1.500 tpm. De motor is daarbij nauwelijks hoorbaar. Kort daarop was er gelegenheid met de LNG-versie van Volvo Trucks te rijden. Bij het starten van de Volvo motor heb je niet in de gaten dat er een andere brandstof wordt gebruikt: de overbekende dieselklop dringt vertrouwd en bescheiden hoorbaar in de cabine door. Een verbruikstest moet laten zien wat de verschillen aan de pomp zijn. Van Scania moeten wij nog horen wanneer wij met hun motor kennis kunnen maken (foto’s: Iveco, Scania, Volvo Trucks) [Lees het gehele artikel in ROUTIERS 6-2017]

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.