Verbruikstest Scania R520

In het Euro 6-tijdperk is Scania de laatste aanbieder van 8-cilinders. Met de introductie van de New Generation Scania’s laat de V8 bovendien beter in de cabine horen. En dat is wat de liefhebbers willen. Maar de fabrikant moest nóg een hobbel gladstrijken: het beeld wegnemen dat een 8-cilinder duurder in verbruik is dan een vergelijkbare 6-cilinder. Daar is een verbruiksmeting voor.

8-cilinder laat zich horen

In het motorenprogramma van Scania sluiten de motorvermogens mooi op elkaar aan. In de lijn 13 liter 6-cilindermotoren leveren die vermogens van 370, 410, 450 en 500 pk. De 16 liter V8-motoren komen aan 520, 580, 650 en 730 pk. Onlangs reed Routiers met de 6-cilinder Scania S500 en haalde met deze hoogste cabinevariant een verbruik van minder dan 25 liter op 100 km tijdens de verbruiksmeting door de Ardennen. Scania was er van overtuigd dat ook de nieuwe V8 het niet slecht zou doen, en stuurde ons de nieuwe R520 kort daarop de Ardennen in met de nieuwe R520 . Die trekker was onder meer voorzien van een ‘roll over airbag side curtain’ aan de bestuurderszijde, AEB, EBS en ACC met full speed range. Nieuw is de elektro-pneumatische parkeerrem. Sommige merken gingen Scania voor met de introductie ervan, dat dan weer wel.

Verbruiksresultaten

De 520 pk sterke V8 haalt een heel mooi resultaat van 23,5 liter, vergelijkbaar met de 500 pk sterke 6-cilinder. Voor het verbruik hoef je de V8 dus niet van je verlanglijstje te schrappen. [Lees het gehele artikel in ROUTIERS 6-2017]

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.