500 punten cabinetest: grote internationale vergelijking

VIDEO – Op pad met Iep van der Meer die samen met een aantal internationale collega’s een zestal topcabines onderwerpt aan de 500 punten cabinetest.

De test is een grote internationale vergelijking van cabines, die Routiers publiceert in samenwerking met onlinemagazine BIGtruck. Tijdens de test wordt gekeken naar comfort, gebruiksgemak, ergonomie en opbergruimte. Om het comfort te beoordelen rijden de betrokken redacteuren ook met de trucks. Maar daarbij wordt geen verbruik gemeten. Die meting is voorbehouden aan de 1000 punten test. Deze cabinetest is gericht op vooral datgene waar de chauffeur mee te maken krijgt.

Zes merken in 500 punten cabinetest

Voor de test treden zes merken aan met hun grootste cabines. DAF, Mercedes-Benz, Scania, Renault en nieuwkomer Ford stuurden een officiële delegatie naar de test. De MAN haalden we bij een verhuurbedrijf. Volvo moest afzeggen en bij Iveco was het nieuwe model nog niet klaar voor een multitest.

Vlak of motortunnel

Van de zes cabines zijn er drie uitgevoerd met een volledig vlakke vloer: die van de Mercedes, de Scania en de Renault. Die drie hebben dan ook vier instaptreden en dat zien we meteen terug in de score. Minder treden en een lagere instap hebben altijd de voorkeur. Daartegenover staat dat de praktische leefruimte in een vlakkevloercabine wat beter is. Toch is het begrip motortunnel relatief. In de MAN, de DAF en de Ford vormt de motortunnel slechts een klein opstapje. Bovendien is de vloer in het middelste gedeelte van deze cabines ook gewoon vlak, zodat je ook daar probleemloos kunt staan, bijvoorbeeld om je om te kleden.

De hele test op je gemak lezen? Kijk dan in Routiers 4. Nog geen abonnee? Klik HIER.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.