Poort Hoogkerk koopt Scania R650 V8 8×4 als bergingstruck

Scania Nederland leverde onlangs een vierassige R650 V8 met een R Highline-cabine als bergingstruck aan Poort Hoogkerk.

“Bij een zware bergingstruck moet je voldoende vermogen hebben. Vandaar dat wij voor onze nieuwe Scania 8×4-wrecker voor een 650 pk V8 kiezen”, aldus Hendrik Poort, samen met zijn broer Chris eigenaar van het bergingsbedrijf in het Groningse Hoogkerk. “Als berger van zware voertuigen willen wij altijd voldoende kracht én een V8. Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde. Want wij zijn echt fan van dat soort motoren. Dan wordt het dus een Scania en laten wij dat nu toevallig helemaal niet erg vinden.”

Derde Scania voor Poort Hoogkerk

“Ons bedrijf bestaat al meer dan honderd jaar. Maar niet als bergingsbedrijf, want onze vader en opa begonnen pas in 1968 met een Willy’s jeep en een GMC-takeldoos uit het leger met bergen en afslepen. Dat is niet meer te vergelijken met wat wij nu doen. Wij hebben naast deze nieuwe nu alleen al twee zware Scania V8-bergingsvoertuigen staan, waarvan één combivoertuig. Die anderen hebben respectievelijk 530 en 500 pk. Wij hebben voor de nieuwe nog zelfs aan een 730 gedacht. De enige reden waarom wij dat niet gedaan hebben, is omdat we bang zijn dat de EGR-regeling die daar nog op zit, niet optimaal is voor de korte stukken die wij doorgaans rijden. Hier komen de stationaire PTO-uren tijdens een berging nog eens bij. Bij een SCR-only speelt dat niet.”

Heavy wrecker

De nieuwe heavy wrecker mag er zijn: het onderstel is opgebouwd met de zwaarste componenten die Scania af fabriek kan leveren. “Bij ons gaat het erom dat wij zowel ons materieel als het te bergen voertuig heel houden”, stelt Hendrik. “Dat doe je in de eerste plaats met vakmensen. Die moeten dan over een ruime overmaat aan bergingsmiddelen beschikken. En de derde belangrijke eis is dat het materieel ook voldoende overbemeten is. Dan blijft het lang heel en kun je altijd veilig en verantwoord werken. Dus hebben wij voor een 13-tons aangedreven tandemstel met naafreductie gekozen (technisch 15 ton) en voor twee 10-tons sturende voorassen.”

Zwaarste constructiechassis

Verder is de auto rondom bladgeveerd met de zwaarste pakketten die Scania heeft. “En uiteraard hebben wij het zwaarste constructiechassis met innerliner. Want het moet bij ons twintig jaar mee kunnen. Onze 530 is nu negentien jaar oud. Eigenlijk moest deze truck hem vervangen. Maar ik zie het nu als een uitbreiding en denk dat wij de 530 gaan reviseren. Dan mag hij nog een paar jaartjes mee. Verkopen wil ik hem liever niet: want dan rijdt hij ooit tegen je”, is Hendriks overtuiging.

Praktische inrichting

De nieuwe truck is compleet opgebouwd door Johan van der Zand, VDZ Hefsystemen, met onder meer een wreckerinstallatie van Falkom, type FAW 25000, uitgerust met twee 24-tons Sepson-lieren in combinatie met een dubbel uitschuifbare hefboom. De lepelinstallatie heeft een powertilt en kan ook twee keer uitschuiven. “Een opbouw van Johan is écht af”, vindt Chris. “Johan heeft natuurlijk heel zijn leven zelf zwaar bergingswerk gedaan. Met onze jarenlange ervaring daarbij opgeteld zijn wij tot deze opbouw gekomen, voorzien van een zeer praktische inrichting en een perfecte afwerking. Het resultaat mag er zijn.”

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.