Volvo Trucks en Daimler gezamenlijk aan de waterstof
Daimler AG en Volvo Trucks gaan samenwerken bij de ontwikkeling van waterstof aangedreven zware, lange-afstands vrachtwagens. In een verklaring geven de ondernemingen aan dat elektrische aandrijving cruciaal is voor het halen van de klimaatdoelen.
“Het gebruik van waterstof als drager van groene stroom voor het aandrijven van elektrische vrachtwagens bij langeafstandstransacties is een belangrijk onderdeel van de puzzel en een aanvulling op batterij-elektrische voertuigen en hernieuwbare brandstoffen. Het combineren van de Volvo Group en de ervaring van Daimler op dit gebied om de ontwikkeling te versnellen, is goed voor zowel onze klanten als voor de samenleving als geheel”, zegt Daimler-topman Martin Daum daarover. De combinatie zet de deuren wijd open voor andere mogelijke partners voor samenwerking.
Ondersteunen en bijdragen
“Om onze visie werkelijkheid te laten worden, moeten ook andere bedrijven en instellingen deze ontwikkeling ondersteunen en eraan bijdragen, ook om de benodigde brandstofinfrastructuur tot stand te brengen”, zegt Martin Lundstedt, president en ceo van Volvo Group daarover. De Volvo Group en Daimler Truck AG zullen 50/50 partners zijn in de joint venture, die zal opereren als een onafhankelijke en autonome entiteit, waarbij Daimler Truck AG en de Volvo Group concurrenten blijven op alle andere bedrijfsgebieden. Over dit laatste punt lieten beide sprekers geen twijfel bestaan: de samenwerking betreft alleen de ontwikkeling van elektrische voertuigen met een brandstofcel. Mercedes-Benz was op dit gebied al enkele decennia actief en brengt al zijn kennis en ervaring in in de nieuwe onderneming. Volvo koopt zijn aandeel daarin, deels met klinkende munt voor enkele honderden miljoenen euro’s. Door de krachten te bundelen zullen de ontwikkelingskosten voor beide bedrijven worden verlaagd en zal de marktintroductie van brandstofcelsystemen in producten die worden gebruikt voor zwaar transport en veeleisende langeafstandstoepassingen worden versneld. In het kader van de huidige economische neergang is samenwerking nog noodzakelijker geworden om de doelstellingen van de Green Deal binnen een haalbaar tijdsbestek te halen. De planning is dat productie van de bedoelde brandstofcel-voertuigen voor langeafstandstransport in de tweede helft van dit decennium start.
Niet bindend
De nu gepresenteerde overeenkomst is niet bindend. Een definitieve overeenkomst wordt verwacht in het derde kwartaal. Alle mogelijke transacties zijn onderworpen aan onderzoek en goedkeuring door de verantwoordelijke mededingingsautoriteiten.