Volvo FMX-Light 10×4 met zeer hoog laadvermogen

De Volvo FMX-Light 10×4 wordt wat de bouwers betreft de nieuwe norm voor duurzaam werken in de bouw- en infrasector. De truck combineert een zeer hoog laadvermogen van ruim 33 ton met de laagste CO2-belasting per ton/kilometer. De Volvo FMX-Light is een gezamenlijk project van Volvo Trucks-dealer LVS Trucks, Terberg Techniek en Gijsbertsen, dat de lichtgewicht, geïsoleerde kipperopbouw heeft ontwikkeld.

Een laag eigen gewicht (<17 ton rijklaar op kenteken) en een laadvermogen van ruim 33 ton (GVW 50 ton) resulteren in minder transportbewegingen. De Volvo FMX-Light draagt zo, mede dankzij een lager brandstofverbruik, bij aan rendementsverbetering en geeft, door de laagste CO2-belasting per ton/kilometer, een voorsprong bij aanbestedingen. De FMX-Light is een duurzame transportoplossing, stellen de ontwikkelaars. De truck komt daardoor in aanmerking voor de Energie-investeringsaftrek (EIA), een fiscale regeling van de overheid om investeringen in energiebesparende maatregelen te belonen. Door gebruik te maken van de EIA is deze Volvo goed voor een investeringsaftrekpost van ruim € 55.000.

Volvo FMX-Light is robuuste truck

Bouw- en infratransport is veeleisend. De Volvo FMX-Light is een robuuste truck zonder dat er concessies zijn gedaan aan veiligheid en comfort. Chauffeurscomfort is gegarandeerd door het toegepaste Driver Deluxe-pakket, met onder meer Electronic Climate Control, verstelbaar stuurwiel met neck tilt, lederen bekleding en een luchtgeveerde chauffeursstoel. Ook is de truck voorzien van het elektronisch geregelde stuurbekrachtigingssysteem Volvo Dynamic Steering en uitgebreide veiligheidsfeatures, zoals Adaptive Cruise Control met Stop & Go, Lane Keeping Assist, Forward Collision Warning, Driver Alert Support en camerasystemen.

Alleen Volvo-componenten

De FMX-Light is een premiumvoertuig met een uitgekiende asbelasting. Er is voor het chassis alleen gewerkt met Volvo-componenten. Terberg Techniek heeft een 10-tons hydraulisch geveerde hefbare en gestuurde Volvo-voorloopas geplaatst en het tandemstel widespread gezet. Gijsbertsen heeft de lichtgewicht kipperopbouw ontwikkeld. De opbouw heeft een waterinhoud van 24,3 m3 en is voorzien van volledige, hoogwaardige isolatie. Als afdekvoorziening van de lading zijn aluminium milieuluiken aangebracht. De afdekkappen dekken de lading volledig af waardoor een goede temperatuurborging mogelijk is. Optioneel is een asfaltsnep mogelijk. De kipper is uitgerust met kipperbeveiliging.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.