Active Grip Control nieuwe veiligheidsfunctie voor elektrische Volvo-trucks

Volvo Trucks introduceert een nieuwe veiligheidsfunctie voor elektrische vrachtwagens: Active Grip Control. Deze nieuwe technologie verbetert de stabiliteit, acceleratie en het remmen in gladde omstandigheden.

Dankzij de snelle respons van de elektromotoren kan de kracht tussen de wielen en de weg in een oogwenk worden gecontroleerd om wielspin proactief te voorkomen. De functie verbetert vanzelfsprekend de acceleratie in gladde omstandigheden. Tests uitgevoerd met de Volvo FH Electric op een glad wegdek met een beladen aanhanger lieten een verbetering van 45 procent zien bij volledige acceleratie.

Kijk hier naar een video over de werking van Active Grip Control.

Active Grip Control voor moeilijke ondergrond

Als de truck begint te slippen, laten meerdere sensoren het besturingssysteem van het voertuig reageren op de omstandigheden van het wegdek. Ze gebruiken de elektromotoren van het voertuig, samen met andere actuatoren, om de bestuurder te helpen op de weg te blijven. De nieuwe functie is ook ontworpen om het risico op scharen en overstuur bij lege ritten te verminderen.

“Met Active Grip Control geven we de chauffeurs nog meer mogelijkheden om over moeilijke wegen en ondergronden te rijden, zelfs onder de meest uitdagende omstandigheden”, vertelt Anna Wrige Berling, traffic & product safety director bij Volvo Trucks. “Deze functie is door de Volvo Group beschermd door middel van patenten.”

Soepeler remmen

Verbeteringen zijn volgens Wrige Berling ook te zien bij het remmen, aangezien de functie kan worden gebruikt voor gecontroleerd regeneratief remmen zonder ABS in te schakelen. “Dit verhoogt de efficiëntie, aangezien er meer tijd wordt besteed aan regeneratie, wat een soepelere remervaring mogelijk maakt.”

Vergelijkbare functie in combinatie met diesel en lng

De nieuwe veiligheidsfunctie wordt beschikbaar op de elektrische versies van de Volvo FH, FM en FMX, die worden gebruikt voor regionaal transport en bouwwerkzaamheden. Een vergelijkbare functie zal ook beschikbaar komen op vrachtwagens met een diesel- of lng-aandrijflijn.

Lees ook: Volvo test batterijprestaties elektrische trucks in extreem winterweer

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.