‘Kruipversnellingen voor- en achteruit zijn voor ons werk ideaal’

Combex Bouwlogistiek heeft een Volvo FH16 650 8×4-trekker in gebruik genomen voor exceptioneel transport. De truck is in nauwe samenwerking met Volvo Trucks Nederland en dealer LVS Trucks op maat gespecificeerd voor de werkzaamheden van Combex Bouwlogistiek. Daarom is de vrachtwagen voorzien van een I-Shift-versnellingsbak met kruipversnellingen.

Het is de eerste Volvo FH16 in de vloot van Combex Bouwlogistiek. “Wij zijn gespecialiseerd in het transport van (ruwbouw) betonelementen en bouwmaterialen in binnen- en buitenland”, zegt algemeen directeur Frank van Kerkhof. “Denk aan het transport van heipalen, vloeren, wanden en andere (prefab)producten. Daarnaast zijn we gespecialiseerd in het vervoer van bouwmaterialen met een buitengewone lengte, breedte en/of hoogte. De Volvo FH16 gaan we inzetten voor exceptioneel transport van bijvoorbeeld brughoofden, lange heipalen, brede vloerdelen en grote betonelementen.”

‘Palen-over-dak’-transport

Door de keuze voor een lage slaapcabine is de truck geschikt voor ‘palen-over-dak’- transport. “Een van onze eisen was een zo laag mogelijke, platte cabine zodat we deze truck ook in kunnen zetten voor het transport van heipalen met een lengte van 27 tot 32 meter. De palen steken dan over het dak van de cabine. De lage slaapcabine biedt daarvoor met een hoogte van 3,11 meter voldoende ruimte waardoor er een optimale balans is gevonden tussen inzetbaarheid en comfort voor de chauffeur.”

Volvo met kruipversnellingen

De truck is volledig luchtgeveerd en voorzien van een sterk innerlinerchassis. “De luchtvering verhoogt het rijcomfort en maakt het mogelijk om, als de lading daar om vraagt, het chassis te laten zakken”, verklaart Allard Tadema, technisch verantwoordelijke bij Combex. “De 8×4-asconfiguratie biedt de beste balans tussen optimale gewichtsverdeling en wendbaarheid. Een van de specifieke redenen om voor Volvo Trucks te kiezen, is de I-Shift-versnellingsbak met kruipversnellingen, waardoor je gemakkelijk kunt wegrijden met zware ladingen. Deze truck zetten we ook in voor het transport van scheepssecties van de werf naar het water. Daarbij heb je een truck nodig waarmee je op zeer lage snelheid kunt manoeuvreren en daarvoor is I-Shift met kruipversnellingen voor- en achteruit ideaal, ook in combinatie met Volvo Dynamic Steering. Dat maakt het sturen voor de chauffeur zoveel lichter.”

Over Combex Bouwlogistiek

Combex Bouwlogistiek is onderdeel van AB Texel Group. Sinds 1 oktober 2021 heeft Combex Bouwlogistiek de krachten gebundeld met Driessen Speciaaltransport. De onderneming heeft vestigingen in Eastermar, Emmer-Compascuum en Horst. Combex Bouwlogistiek en Driessen Speciaaltransport hebben 275 medewerkers, vierhonderd getrokken eenheden en zetten naast de 225 eigen trucks dagelijks zo’n 65 charters in.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.