Mammoet Road Cargo vernieuwt wagenpark met 35 Volvo-trucks

Mammoet Road Cargo neemt 35 nieuwe Volvo FH-trekkers in gebruik voor exceptioneel transport. Na een uitgebreide vergelijking viel de keus op de Volvo-trucks vanwege de gunstige Total Cost of Ownership en de goede service van Volvo Trucks-dealer Bluekens Truck en Bus.

Mammoet Road Cargo is specialist in exceptioneel transport over de weg in Europa. “Alles wat te lang, te breed, te hoog en/of te zwaar is vervoeren wij”, zegt Marco Jorissen, managing director Sales & Operations. “Onze specialismen zijn het vervoer van vliegtuigmotoren en vliegtuigonderdelen, (hijs)kranen, construction equipment, scheepsonderdelen en projectcargo. Dat doen we nu met vijftig trucks en 75 trailers.”

Gunstig TCO-plaatje Volvo-trucks

Voor het uitvoeren van exceptioneel transport neemt het bedrijf uit Oudenbosch over een periode van drie jaar 35 nieuwe Volvo’s in gebruik. “Sinds 2017 hebben we weer Volvo-trucks in ons wagenpark”, vertelt Huib Groeneveld, manager Operations. “Toen hebben we een order geplaatst voor vijftien trucks. Die functioneren naar alle tevredenheid en de prijs-kwaliteitverhouding is goed. Nu hebben we opnieuw een tender uitgeschreven en verschillende merken met elkaar vergeleken. Het TCO-plaatje van Volvo kwam als beste uit de bus. In combinatie met de goede ervaringen met de trucks die in 2017 zijn geleverd, hebben we daarom nu wederom voor Volvo- trucks gekozen.”

De order omvat de levering van Volvo FH-trekkers in verschillende configuraties: 4×2, 6×2 en 6×4. Inmiddels zijn elf Volvo-trucks geleverd, waarvan meest recent de eerste nieuwe Volvo FH 500 6×2-trekker. De overige voertuigen worden de komende drie jaar afgeleverd. Mammoet Road Cargo kijkt naar meer dan alleen de trucks. “De dealer maakt of breekt het merk”, zegt Jorissen. “De performance van Bluekens Truck en Bus hebben we ook meegewogen en die is heel goed.”

Lees ook: Volvo Trucks start serieproductie zware elektrische trucks

Groeneveld vult aan: “Qua configuratie hebben we veel dezelfde trucks, maar de vergunningen die zijn gekoppeld aan de trucks verschillen. De ene combinatie mag in een land bijvoorbeeld 3 meter breed zijn, maar de andere niet. Zo’n vergunning is in sommige Europese landen specifiek gekoppeld aan het kenteken en daardoor is het vaak niet mogelijk om trucks uit te wisselen. Als er dus een probleem is met een truck, dan moeten we direct geholpen worden en dan verwachten we dat de dealer op zo’n moment de juiste prioriteiten stelt. Bluekens Truck en Bus snapt dat. Onlangs stond bijvoorbeeld een truck stil omdat de schakelpook defect was. Toen heeft Bluekens er direct voor gezorgd dat er een andere schakelpook in de truck gezet kon worden, zodat we met 1,5 uur weer onderweg waren. Daarnaast heeft Volvo Trucks servicepunten in heel Europa, wat voor ons belangrijk is aangezien we door heel Europa rijden.”

Zuinige trucks

Alle nieuwe trucks zijn uitgerust met de zuinige Turbo Compound-motor. “Het verbruik is een van de zaken waar we goed naar kijken”, zegt Groeneveld. “Vanwege onze nogal uiteenlopende werkzaamheden is het lastig om trucks een-op-een met elkaar te vergelijken. Maar als we de historische gegevens erbij pakken, zien we dat de nieuwe trucks significant zuiniger zijn dan de vorige generatie Volvo-trucks.”

I-Shift met kruipversnellingen

Met het oog op de inzet zijn de trucks voorzien van allerlei extra functies. De recent geleverde Volvo FH 6×2-trekker is uitgerust met een retarder voor extra remkracht. Ook heeft de truck een schuifframe, waardoor de positie van de koppelschotel variabel is voor een optimale aslastverdeling. Het schuifframe maakt de truck geschikt voor de verschillende typen eurodiepladers die Mammoet Road Cargo inzet. Verder zijn de Volvo FH 6×2 en 6×4-trekkers voorzien van I-Shift met kruipversnellingen, waarmee de chauffeur op zeer lage snelheid kan manoeuvreren. Groeneveld: “Onze chauffeurs komen op de meest uiteenlopende locaties, van fabrieksterrein tot bouwterrein en mijnen. Vooral bij hoge gewichten en veel manoeuvreren is I- Shift met kruipversnellingen een uitkomst.”

Volledige ontzorging

Jorissen: “Wij willen volledig ontzorgd worden en daarom sluiten we standaard een Gold Servicecontract met Connected Service Planning, Active Follow Up en Real Time Monitoring af. Bluekens volgt onze trucks en regelt alles voor ons, net als bij de opbouw van de trucks. De kistopbouw wordt verzorgd door CCH uit Halsteren en dat stemmen Bluekens en CCH onderling met elkaar af, zonder dat wij daar omkijken naar hebben. Dat geldt ook voor het aanvullende spuitwerk dat door de spuiterij van Bluekens in Goes is gedaan.”

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.