mijn rit

Vrachtwagenchauffeur Esmée: ‘Tetris voor volwassenen’

”Tetris voor volwassenen”
Esmée voor haar truck. Foto: Esmée Marsman

De 28-jarige Esmée Marsman rijdt in haar DAF XF Super Spacecab heel Europa door. “Van kleding en kinderspeelgoed tot wasmiddel en andere huishoudelijke artikelen. Alles wat te koop is bij Zeeman, vervoer ik dagelijks.”

“En dat bevalt uitstekend”, aldus Esmée. Zeeman werkt niet zoals veel verladers met een logistiek dienstverlener, maar heeft eigen vrachtwagens en chauffeurs, ongeveer zeventig mannen en vrouwen, en een aantal charters. De hoofdvestiging is in Alphen aan den Rijn. Hier staat eveneens het distributiecentrum waar we alle goederen vandaan vervoeren.

“Het fijne vind ik dat we het laden en lossen van de trailers op ons DC niet zelf hoeven te doen. We koppelen geladen trailers aan, en eenmaal alle zendingen gelost, dan koppelen we die op de hoofdvesting weer af. Natuurlijk is het wel aan ons als chauffeurs om onderweg, na het lossen van rolcontainers bij de filialen en/of hubs, de lege rolcontainers zodanig in de trailer te plaatsen dat je er altijd gemakkelijk met rolcontainers in en uit kunt blijven lopen. We werken volgens een vaste methode, waarbij we de lege ingeklapte rolcontainers links in de trailers zetten en de volle met afval rechts. Het middenpad houd je vrij als doorgang. Dat is best wel een gepuzzel. We noemen dat onder elkaar tetris voor volwassenen.”

Tekst gaat verder onder de foto.

Afwisseling

“Ik ben voor Zeeman doordeweeks vijf dagen onderweg, en dus van huis. Vier nachten slaap ik in m’n cabine. Vaak overnacht ik op een terrein van Zeeman en soms ook op verzorgingsplaatsen. Afhankelijk van waar ik ben of waar ik op dat moment zin in heb, eet ik een magnetronmaaltijd of ga ik in een wegrestaurant eten. Ik kan zo nu en dan echt genieten van helemaal niemand om me heen hebben en de rust in de cabine voelen na een lange rit.”

Bij Zeeman kunnen chauffeurs zelf aangeven wat ze graag willen als het gaat om het aantal nachten dat ze van huis willen zijn. “Omdat ik heb aangeven onderweg te willen zijn, rijd ik veel op het buitenland, overal waar Zeeman-winkels zijn. Zo kom ik in de Benelux, Frankrijk, Spanje en Duitsland. Heel afwisselend”, vervolgt de 28-jarige chauffeur. “Het liefst rijd ik naar Spanje of Frankrijk. Heerlijk naar het warme weer in het zuiden van Europa. Vaak rijden we dan naar Zeeman-winkels en soms ook naar de hubs in het buitenland om daar te lossen. Ik ben ook graag in Spanje en Franrijk, omdat je daar beter bij de winkels kunt komen met de vrachtwagen.”

Tekst gaat verder onder de foto.

Esmée rijdt zowel binnenlandse als buitenlandse ritten.

Duitsland trekt haar minder, en is ook veel strenger met bijvoorbeeld venstertijden. “Je moet dan echt voor een bepaalde tijd bij een filiaal zijn, want anders is het lopen geblazen. En met rolcontainers die soms best zwaar zijn, is dat niet altijd even handig. De trailers waarmee ik op pad ben, zijn verschillend. Soms zijn het citytrailers waar 47 rolcontainers in gaan. Soms zijn het dubbeldeks trailers, waarin plaats is voor 88 tot 92 rolcontainers.”

‘Rijden maar’

“Ik zie me dit werk echt nog jaren doen. Je krijgt goed de tijd om je rit te rijden. Het is vooral een kwestie van: hier is je ritlijst en rijden maar. Natuurlijk verwachten de filialen hun vracht op de afgesproken tijd, maar daar zit gelukkig wel wat marge op. Soms ben ik moe en zet ik mijn wagen eerder aan de kant en lever ik de spullen de volgende dag af. Zolang je maar weer op tijd terug bent voor de volgende rit. Er staat niet te veel druk op. Dat is relaxed werken en bevalt heel goed.”

Lees ook:

Auteur: Annelies van Stijn