“Met twee vrachtwagens heel flexibel”

Mijn bedrijf 25-01
“Met twee vrachtwagens heel flexibel”

Mijn Bedrijf
Wie: Roy Kuipers (25) en Iris van Keken (28)
Trucks: Scania
Bedrijf: R. Kuipers Internationale Transportservice

“Met twee vrachtwagens heel flexibel”

Voor wie werk je?

“Sinds februari dit jaar ben ik voor mezelf begonnen. En mijn vriendin Iris, ook vrachtwagenchauffeur, is daar in april al heel snel bij ingestapt. Ik zie voor ons zowel zakelijk als privé een grote toekomst. Het mooie aan het als zelfstandige met twee vrachtwagens kunnen rijden, is veel meer flexibiliteit en het in een sneller tempo kunnen groeien.”

Waarom ben je voor jezelf begonnen?

“Het rijden op een vrachtwagen is voor ons een hobby en een passie. En hoe mooi is het als je daarom geen dag het gevoel hebt dat je aan het werk bent. Nu met een eigen bedrijf is dat gevoel nog veel sterker. Ik heb altijd al gedroomd van een truck met daarop mijn eigen naam. En nu hebben we dat voor elkaar. Een geweldig gevoel dat we delen, zeker ook omdat het goed loopt. We rijden nu rond met twee Scania’s, een R500 en een S520 V8. Superauto’s; luxe, ruim en comfortabel.”

Lees ook: Meerijden op de bakwagen van Donovan Petschi

Wat maakt jullie bedrijf zo speciaal?

“Naast onze klantgerichtheid en het streven naar klanttevredenheid, is dat toch vooral onze flexibiliteit. Als éénpitter kun je onverwachte vragen uit de markt minder snel inpassen in je planning. Rij je met twee wagens dan valt er vaak toch net iets meer te schuiven en te regelen. Bovendien kunnen we zoals afgelopen weekend het geval is geweest, een ritje Zwitserland aannemen waarbij we elkaar aflossen en binnen 18 uur heen en terug rijden. Verder kunnen we alles vervoeren wat binnenmaats is zonder vergunningen, van stukgoed en lading in open trailers tot koppelritten en dag- en nachtritten. We voeren die ritten overal uit. Zo reed ik laatst In Noorwegen en Denemarken en zat Iris op hetzelfde moment in Italië. We gaan er vanuit dat we hele week onderweg zijn. Soms kunnen we dan afspreken op truckparking, maar soms ook zijn we doordeweeks een paar nachten thuis. Die afwisseling van lading, ritten en bestemmingen maakt dit werk juist zo leuk.”

Wat zijn de verdere plannen?

“Voorlopig gaan we op deze voet verder. Daarbij neem ik de klantencontacten en het wagenparkbeheer voor mijn rekening en doet Iris de adminstratie en facturatie. De planning gaat in overleg. Ik zal vrijwel nooit zomaar een opdracht inplannen zonder overleg met Iris en andersom. Negen van de tien keer hebben we het daarover. Of we op termijn gaan doorgroeien hangt van de marktontwikkelingen af. We willen daar in ieder geval op inspelen en onze visie is dat we dan uiteindelijk wel zullen groeien als bedrijf. En hoe we dat dan vorm gaan geven, dat zal de tijd leren.”

Hebben jullie tips en adviezen voor collega’s/chauffeurs?

“Voor chauffeurs die als eigen rijder aan de slag willen gaan, heb ik als advies je altijd met alles goed in te lezen en goed vooraf te informeren. Dat is de helft van het werk.”